söndag 27 januari 2008

Glödstekt


En bra sak med min lilla lägenhet är att jag har en kamin. När huset byggdes runt 1900 värmdes det med kakelugnar. Tyvärr fanns ingen sådan kvar när jag köpte lägenheten, men fundamenten och rökgångarna fanns så det var inga problem att montera in en kamin som jag köpt på Blocket.


Jag hade lovat J en vintergrillning, inomhus. Igår, en kulen, kall kväll var det dags. På spett trädde vi bitar av fläskkarré, rostbiff, gröna paprikor och champinjoner. Spetten penslades med en hemgjord grillmarinad – svartpeppar, grillkrydda, chilipulver av anchotyp, neutral olja och kinesisk soya. Sedan grillades det på glöden efter en rejäl brasa. Det gick, men det var lite på håret att glöderna räckte. Hade nog varit bättre att lägga grillbriketter i kaminen, men det här var ju ”första brasan tillsammans”, varför romantikfaktorn var viktig.


Under brasmyset och matlagningen drack vi ett gott rött vin och tilltugg – japansnacks, oliver, lagrad ost i små kuber, gurkkuber och selleribitar. Till spetten hade J gjort en enkel och god tomatsås. Vi åt också ris och sallad till.


Det här med att grilla inomhus är nog lite ovanligt, men i min familj har vi alltid gjort det. Vanan kommer säkert från min mammas familj som redan på 40-talet brukade grilla, eller glödsteka som det kallades då, i öppna spisen.

Inga kommentarer: