torsdag 31 januari 2008

Sjukling äter broccoli


Stackars J har blivit sjuk. Det är en smärre katastrof om man är lärare. J:s kollega kommer oför-happandes bli tvungen att ta hand om ett sextiotal elever. Phu.
Igår kunda jag själv inte omedelbart skynda hem till min älskling för att lägga en sval hand på hans panna. Först var det en föreläsning på jobbet och sedan ett vikitgt möte i min bostadsrättsförening. (Ja, kråkslottet med fem lägenheter där jag bor är en liten bostadsrättsförening.) Först efter nio kom jag hem till J med sval hand och en broccoligratäng.

Broccoligratäng
6 dl bechamelsås görs efter recept och kryddas med, salt, vitpeppar, lite muskot och en skvätt grönsaksfond.


Jag brukar göra min bechamelsås genom att vispa ner rätt mängd idelamjöl (läs på förpackningen) i kall mjölk och sedan koka ett par minuter under omrörning. Till sist tillsätts en smörklick. Fördelen med det här tillagningssättet är att det minimerar risken för klumpbildning och så behöver man inte ha i så mycktet smör om man inte vill. Idealmjöl är en favorit. Det är precis samma sak som vanligt vetemjöl men malt på annat sätt så att man kan blanda det i vätska utan att riskera klumpar.
I en smörjd form läggs 2 stora broccolibuketter i bitar. Såsen slås över och riven lagrad ost strös på. Sedan är det bara att tilllaga i 225 graders ugn ca 35 minuter.

J var svag och het som en kamin, men på vägen hem till sjuksängen hade han handlat pastrami och till det hela fick vi en sås gjord på crème fraiche, hackad soltorkad tomat, färsk persilja, vitlök, salt och peppar. Kanske inte riktigt mat för en sjukling, men idag ska jag kompensera genom att komma med en rikigt god kycklingsoppa.

Inga kommentarer: