onsdag 13 februari 2008

Kycklingmiddag + fruktsallad


Igår fick jag tillfälle att laga italienskt, inspirerad av ett recept som jag haft länge, men aldrig provat. Här är det i min egen version:

Pollo alla cacciatora
Kyckling med kapris och oliver från Umbrien

1 kyckling
1 tsk färsk rosmarin
2 klyftor vitlök
6 pepparkorn
1 dl olivolja
salt
saft och skal av en stor citron
3 msk tomatpuré
2 dl torrt, oekat vitt vin
4 sardellfiléer
1 1/2 dl svarta oliver
4 msk kapris
1 knippa bladpersilja
Kycklingfond på flaska, salt och peppar

Stycka kycklingen i delar. Stöt rosmarin, vitlök och pepparkorn i mortel. Blanda med 2 msk olivolja, salt och rivet citronskal. Gnid in kycklingen med blandningen och låt marinera minst 30 minuter.
Hetta upp olivolja i en stekgryta, bryn kycklingbitarna runt om.
Häll i vin, tomatpure och citronsaft samt en skvätt kycklingfond. Rör om. Sätt på lock och sjud i 15-20 minuter.
Hacka sardellerna. Rör ner tillsammans med oliver och kapris och sjud ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och eventuellet extra kycklingfond. Strö finhackad persilja över.

Mina foton blir uslare än uslast utan naturligt ljus, därför blev inte kycklet förevigat. Men jag lyckades i alla fall fota efterrätten i dagsljus.

Fruktsallad är en jättebra efterätt. Jag har nästan alltid apelsin, banan, äpple och päron i min. Ibland använder jag också lite lyxigare frukter som t ex papaya och passionsfrukt.

Min fruktsallad

Frukter, minst 3 sorter skurna i bitar
1/2 dl sockerlag (alt 1/2 dl fruktsoda eller dyl, alt ett par msk apelsinlikör)
En näve hasselnötter
Kardemummapulver
Blanda fruktbitarna. Grovhacka nötterna och rosta i medelvarm, torr stekpanna. Blanda sockerlag med kardemumma och häll över frukten. Strössla till sist över nöthacket. Servera med vaniljglass eller turkisk yoghurt med flytande honung ringlad över.

Inga kommentarer: