fredag 1 februari 2008

Kycklingsoppa


J mår fortfarande inget vidare, men igår fick vi i alla fall en god kycklingsoppa. Jag använder nästan alltid ett gammalt recept från mejeriernas
"Soppboken" när jag gör kycklingsoppa.
”Indonesisk kycklingoppa” kallas den, men jag betvivlar att de använder mjölkprodukter i Indonesien. God är soppan i alla fall.
Recept
6 dl hönsbuljong
1/2 kyckling
1 lagerblad
1 scharlottenlök
1-2 msk smör
2 tsk curry
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
1 tsk paprikapulver
svartpeppar
1-2 klyftor vitlök
Koka upp buljonen. Lägg i kycklinghalvan. Låt den koka ca 20 minuter tillsammans med lagerbladet.
Skala och finhacka löken. Fräs den i smör. Låt curryn fräsa med någon minut.
Ta upp kycklingen. Ta bort skinn och ben. Skär köttet i mindre bitar.
Blanda lökfräs och buljong. Vispa samman mjöl och mjölk. Rör ner. Tillsätt grädden. Låt koka 3-5 minuter. Smaksätt soppan med peppar och vitlök. Lägg i kycklingköttet. Låt soppan få ett uppkok.


Jag brukar använda en kyckling där jag tagit bort filéer och lår (sparas till annat).För att få en mustigare buljong kokar jag kycklingbenen en extra stund (efter att köttet tagits bort). Sedan kyler jag buljongen och tar bort fettet som lägger sig överst (smakar inte så gott). Iställer för sharlottenlök, som är god men lite för mesig för den här smakrika rätten, tar jag en gul lök. Jag brukar använda hälften ”vanlig curry” och hälften stark indisk curry och sedan smakar jag av på slutet och skvätter vid behov i lite extra kycklingfond från flaska och kanske lite mer curry.

Till soppan fick vi hembakat bröd med västerbottenost och en skål grönsaksstavar: morot, squasch, blomkål och broccoli som dippades i en hemblandad dipp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kycklingsoppa är gott!