torsdag 13 mars 2008

Koreanskt


Det är alldeles för mycket jobb just nu. Jag hinner varken laga mat eller skriva om den!

I lördags var det i alla fall lite lugnare. Jag åkte hem till min kompis och hennes stora familj med en kasse råvaror.
För några år sedan gick jag en kurs i koreansk matlagning. Det var verkligen kul. Det koreanska köket är perfekt – spännande, nyttig mat som smakar väldigt gott.

I lördags blev det en kycklingsoppa som är min egen variant av den vi gjorde på kursen. Resultatet blev gott. Härligt mustigt och de olika konsistenserna på ingredienserna - krispigt, segt, knastrigt o s v gör den här soppan till en riktig favorit.

Koreansk kycklingsoppa, 4 portioner
300 g kycklinglårfilé
3 msk skalade sesamfrön
3 salladslökar
1 vitlöksklyfta
3 msk soya - japansk eller koreansk
ca tumsstor bit färsk ingefära
ca 1 l färdigblandad kycklingfond
en stor näve mungbön-groddar
2 pac choi
lite smaklös olja, t ex rapsolja, att steka i

Rosta sesamfrön i en torr järnstekpanna tills de får färg. Finhacka vitlök och salladslök. Strimla kycklingköttet och låt marinera minst en halvtimme tillsammans med sesamfrön, vitlök, salladslök och soya. Skala och skär ingefäran i tunna skivor. Koka upp kycklingfonden. Låt ingefäran koka med kycklingfonden i några minuter. Stek kycklingstrimlorna i oljan. Lägg kycklingen och groddarna i soppan. Låt koka upp och alldeles innan servering läggs grovskuren pac choi ner i soppan.



Inga kommentarer: