onsdag 27 augusti 2008

Falukorv för fröken Dill


Jag är ingen storkonsument av korv, särskilt inte de mesigare varianterna typ hot dog eller falukorv. Min kompis Sofie säger att det finns helt fantastisk lokalproducerad falukorv att köpa i Dalarna. Det låter väldigt intressant, men här i Stockholm får man nöja sig med standardutbudet.

Det godaste sättet att tillaga falukorv tycker jag är att skiva halvt igenom och breda på en massa stark dijonsenap (helst Bornier). Mellan skivorna lägger man tomater och lagrad ost i skivor. Rätten kryddas med oregano, svartpeppar och salt och steks i ugn ca 200 grader tills den uppnår lämplig färg (20-30 min). Jag brukar hälla någon centimeter grönsaksbuljong i botten på ungsformen. Den blir en god sky som fungerar särskilt bra om man serverar korven med pressad potatis.

Inga kommentarer: