tisdag 30 december 2008

Julledighet!



Det är så otroligt skönt att vara ledig och rå sin egen tid. Jag har visserligen jobbat några dagar, men det var inte så tidiga mornar och inga 8 timmar på kontoret. Har hunnit surfa på matsidor, gå promenader, träffa kompisar och läsa deckare också.

En stor fördel med jullov är att man får vakna sent när det börjar ljusna. Dricka en kopp te och vänta in hungern. Vid halv tio-tiden fungerar en nypressad apelsinjuice, en snabb äggröra med färskost i och en smoothie perfekt.
Jag har skrivit om scramblade ägg tidigare, men kan inte låta bli en favorit i repris. Ett nytt tips är några droppar fin tryffelolja över den färdiga äggröran.

Faktum är att jag inte alls gillade äggröra som barn. Jag har ett bestämt minne hur jag hos dagmamman bytte, så att jag fick äta upp min kompis böckling mot att han tog min äggröra. Jag tror att det var den dallriga konsistensen jag hade svårt för. Tur att smaksinnet ändras.
Jag har en hel del lingon i frysen som jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med. De är perfekta i smoothie. Jag mixar med banan, lite socker, vaniljsocker (eller lite vaniljglass) och turkisk yoghurt. Smaka av för lagom sötma!

Annars så börjar planerna för morgondagens nyårsmiddag med gamla vänner att klarna. Har shoppat skaldjur idag!

Inga kommentarer: