tisdag 13 januari 2009

Gatflickans pasta


Idag träffade jag J på puben Bishops Arms, Bellmansgatan (samma ställe där vi hade vår första "riktiga" date) direkt efter jobbet. Vi drack varsin god, fräsch Oppigårds ale. Härlig smak av lime och citron. Den är bra på flaska och ännu bättre på tapp. Fram emot halv åtta kom vi hem och var JÄTTEHUNGRIGA.

När jag var liten brukade min pappa sjunga Taubes "Flickan i Havanna" för mig och min syster. Föga lämplig sång för små barn kan man tycka, men det förstod vi inte då. Jag vet inte om det har någon koppling, men jag är väldigt bra på att laga Pasta Putanesca, gatflickans pasta, idag.

Rätten är perfekt när det krävs snabb mat. Medan spagettin kokas stekts gul lök, sardeller (ansjovis fungerar också), tomater i bitar, hackad vitlök, kapris och gröna oliver på medelvärme i en god citronolivolja. När pastan är lagom al dente vänds den ner i ett durkslag och sedan direkt till gufflet i pannan. Kryddning med salt, svartpeppar och färsk persilja. Avsluta med att riva på på parmesanost över tallrikarna. Pasta Putanesca, är klar på 10 minuter!

2 kommentarer:

Frida sa...

Nu har jag hängt här en stund och jag har blivit så hungrig!

Gillar din blogg, den är härligt inspirerande.

Detta blir kvällen mat :)

Anonym sa...

KUUL att du gillar min blogg! Själv tycker jag att det är jättekul att få veta vad som händer på landet. Önskar att jag kunde flytta ut själv, i alla fall till en villa utanför stan, men min kille vill absolut inte. Vi brukar skoja om att vi kommer att umgås via skype på semestern när han hänger i stan och jag är på sommarstället!
Hälsningar från fröken Dill