söndag 25 januari 2009

Snygging


En del grönsaker är nästan FÖR snygga. Den här skönheten kom i Årstidernas låda i fredags. En annan sak som fanns i lådan var grönkål. Jag gillar grönkålssoppa, men det vore kul att prova att laga den på något annat sätt. Tacksam för tips!

Min granne A blev väldigt fundersam när vi möttes vid postfacken härom dagen. Jag måste ha ropat "Hurra" högt. Han undrade vad som hänt och fick svar av en lycksalig fröken Dill: "FRÖERNA har kommit!!!". Det ska vara en odlingsnörd som blir så otroligt glad för några fröpåsar i brevlådan. Dessutom väntar jag leverans av ännu fler beställda fröer, bl a från Annas fantastiska Gourmetgarage. Det är som på julafton fast bättre!

Egentligen hade jag tänkt skriva något om hälsa, nyttig mat och nyttigt liv i det här inlägget. Det passar ju bra såhär i januari och jag hade en idé. Tyvärr har det varit för dåligt väder i helgen för att börja ett nytt liv, så det får vänta. Min lunch av extra ostiga varma mackor från våffeljärnet var ju inte heller så där jättenyttig. Och det var gott med sallad igår, men frampå kvällen blev jag hungrig och gjorde en hel hoper quesadillas. Kanske ska jag bli nyttigare någon gång i nästa vecka... eller sen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din Romanesco ser så fin ut.
Grönkål som är så gott. Jag brukar även göra paj på den.
God topping till soppa är riven rättika i yoghurt.

Må så gott/Mimmi

Översättarhelena sa...

Det är väldigt gott med fänkål i grönkålssoppa. Till soppa på ett stort grönkålsstånd kan man ta en halv fänkål plus lite fänkålsfrön.

Fröken Dill sa...

Tack för fina tips på vad man kan göra med grönkål! Kanske kan man kombinera och göra en fän/grönkålssoppa med rättiksyoghurt på toppen.
Funderar fröken Dill