söndag 18 januari 2009

Tröstmat


Idag blev det aldrig ljust. Mörkt, trist och mulet ute. Och J stack iväg till sin andra dam. Hon är hans ögonsten - snygg, blond och slank med fina kurvor. Fast hon är ju över 70 år gammal och består av trä, förstås... Yes, stiliga Carmen är en skärgårdskryssare och har varit J:s stora projekt i över 10 år.

Själv försöker jag vara diciplinerad och jobba. Det går sådär. Som tröst tänkte jag unna mig lite godsaker. Min arbetskompis S introducerade mig för riktigt goda färdigköpta frysta snacks från Mr Party (Finns bl a på PrisXtra, tyvärr rätt dyra, ca 40 pix per kartong har jag för mig). Bara att stoppa in i ugnen så har man de godaste snacksen, friterade räkor, vårrullar och små fyllda pitabröd. Däremot kan man skippa sweet chilisåsen som kommer med och göra en egen istället.

Sweet chilisås
2 lökar
6 vitlöksklyftor
1/2 dl majsolja
5 färska chili
6 dl heinz chilisås
5 msk vinäger
5 msk socker
1 1/2 dl olja
1 1/2 dl vatten
Hacka och fräs lök och vitlök i oljan, tillsätt urkärnad och hackad chili och därefter övriga ingredienser.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm. om minnet inte sviker Fyller Carmen 80 år nu i sommar.

Anonym sa...

Hej fröken Dill!
Hittade det latinska namnet på Strigoli och det är Silene vulgaris. Vi har i vårt sortiment Scuplit Silene inflata och jag tror att det kan vara denna du menar! Jag tror att den heter olika på olika ställen i Italien Kommer in på lager om ett par veckor. I Italien använder man den till sallader, äggrätter och risotto och då till pasta. Har inte smakat den själv men ska definitivt odla. Ska smaka av en kombination av dragon, cikoria och andra örter. Kolla här om du känner igen bladen

http://www.gourmetgarage.dk/product.asp?product=920

Glöm inte kolla in Solens mat kl. 8!
Vilken mysig bok, Jordens täppor verkar vara.

//Anna

Fröken Dill sa...

Hej J: Vi måste fira båten ordentligt!!! Tänk att hon ska bli fotomodell på gamla dagar.

Anna: Det låter som rätt växt! Spännande. Jag har vild Smällglim, vilket lär vara Silene vulgaris, på landet, men den ser inte ut som i boken... Verkar bättre att så från frö. Du måste skaffa "Jordens täppor"! Den är jättefin precis som alla Lena Israelssons böcker.

Jag trodde att jag missat Solens mat igår. Var hemma hos en kompis vid åtta. När jag kom hem vid halv tio mötte jag J som spelat in Solens mat. Tur, en dos Italien är precis vad man behöver på söndagskvällen.