måndag 2 februari 2009

Besatt av trekantsmackor!


Jag läser en massa, massa matbloggar. Hela tiden. Det är en helt fantastisk inspiration. Efter att ha läst Pyttes blogginlägg om trekantsmackor blev jag fullständigt besatt. Kunde inte tänka på något annat. MÅSTE ha trekantsmackor med avocado, kraperstekt bacon mm på.


Sån tur var fungerade de perfekt till min studentsoppa nummer ett - Vichyssiose. För dagen blev den uppiffad med gräddfil, hackad persilja och rödlök.

Vichyssoise (ca 1,2 l)

Jag blev bjuden på vichyssoise första gången när jag just börjat plugga som 19-åring. Min, som jag tyckte då, jättevuxna klasskompis (23 år) var den som bjöd. Jag tänker alltid på henne när jag lagar soppan som inte bara är billig och lättgjord. Den kan dessutom varieras i det oändliga! Här kommer ett grundrecept:

2 purjolökar
1 gul lök
3 medelstora potatisar
1-2 msk smör
6 dl kraftig grönsaksbuljong
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
Salt och peppar

Skölj, skala och hacka lök, purjo och potatis. Fräs i smör i en kastrull några minuter.
Späd med mjölk och buljong. Låt koka tills potatisen blir mjuk, ca 20 minuter. Mixa soppan och vispa ner grädden. I orginalreceptet föreslår de att man kan servera soppan varm eller kall toppad med finhackad gräslök.

Några variationer som jag brukar göra är olika gröna kryddningar, kummin, brödkrutonger, knaperstekt svamp, räkor eller jätteräkor som topping eller en mer asiatisk variant med kokosmjölk.

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Trekantsmackor är verkligen beroendeframkallande. Nu har jag börjat smyga upp på nätterna när J har somnat (kvällstrött) för att steka mig ett gäng mackor. Hur ska detta sluta?

Undrar fröken Dill

Anonym sa...

Andra saker som är gott i trekanstmackor (mer kanske som snittar - brödet ska inte stekas!) är om man brer böcklingpastej på och sen massor med krasse. Smarrigt till ett glas bubbel ;) //Anna

Anonym sa...

Håller med om att avokado och bacon är godaste kombinationen. Jag brukar ha senap eller ajvar till också! Trevlig helg!