söndag 15 februari 2009

Nyköpings gästabud



Eftersom J undervisar i historia kan han säkert berätta massor om vad som hände under Nyköpings gästabud på 1300-talet. (Minnes I håtunaleken... o s v....)

Själv blev jag såhär på 2000-talet aningen trött på Stockholm och började längta efter en lagom utflykt. I strålande sol lät vi den gamla bilen vända nosen söderut mot just Nyköping. Jag hade konsulterat nätet och fått tips om
restaurang Forsen. Det visade sig vara ett MYCKET bra tips. Stället låg väldigt vackert precis vid en forsande del av Nyköpingsån. Vi fick fin service, medan restaurangpersonalen förberedde kvällens "Alla hjärtans dag-invasion". Vi åt Duo på fågel med en otroligt god cidersås och Grillad black angusbiff.


Mätta och belåtna begav vi oss till Modellteatermuseet, de Gripeska samlingarna. Mycket inspirerande! Om ni råkar tillhöra den vuxenkategori som har massor med fantasi och/eller lust att pyssla eller om ni har sådana barn rekommenderar jag det här lilla museet varmt! (Gå sen hem och bygg en egen teater!) Efter en liten tur på stan, flanernande i några butiker och en fika på Hellmanska gården var det dags att vända bilnosen mot storstaden igen. Kul med en liten lagom bilutflykt för att vidga vyerna!
Nyköping var fint såhär på vintern och är säkert ännu bättre på sommaren. Om vi haft mer tid hade jag gärna besökt Nyköpingshus och gått runt i stan för att kolla på ställen som finns med i Maria Gripes underbara böcker! (Läs dem, läs dem och har ni läst dem så läs om dem!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar trevligt att göra en utflykt med historia och god mat! :) Aldrig varit i Nyköping men det låter hur mysigt som helst.

Ja jag satt och drömde mig bort till medelhavet, värme, liv och rörelse och maten och människorna! Ja påsk är verkligen STÄNGT i hela Danmark. Skönt att man kan ta bron då "hem" till Sverige ;O).

En bra sak har jag sett här på reklamskyltarna! Sterling har återuppstått!! Gå in på www.cimber.dk. Man (jag) blir nästan gråtfärdig av lycka med Sterlingfärger och allt. :))... fast verkar inte gå från Stockholm tyvärr utan Norrköping... //Anna

Anonym sa...

Heja Sterling! Hoppas de kommer åter till Stockholm också snart.

Hoppas fröken Dill