måndag 16 mars 2009

Dukade bord


I helgen tog vi en promenad ut till Djurgården i jakt på vårtecken. Det var gråkallt, smutsigt och uppriktigt sagt rätt trist, men vi fick i alla fall en rejäl promenad ut till Rosendal. Synd att det inte finns fler bra fik på Djurgården för både Blå porten och Rosendal är fullständigt igenknökade på helgena. Efter mycket väntan fick vi i alla fall vårt kaffe på Rosendal.

Sedan tog vi bussen tillbaka och gick in på Nordiska museet. Där har jag inte varit sedan jag var barn. De hade en fin utställning om mat och dukningar genom tiderna "Dukade bord". Väldigt kul att se de fantastiska festdukningarna från förr och intressant hur måltidsskicket har ändrats genom tiderna. Tyvärr var inte 80-talets tacobuffet eller dagens snabbsushi med. De hade annars varit kul.

En annan bra utställning var den om svenska traditioner. Den var mycket välgjord och helt perfekt att t ex ta med utländska vänner till. Jag ville försås titta på den gamla dockskåpen också. Jag minns hur otroligt fina jag tyckte de var som barn och fortfarande gillar jag de små, små serviserna och dockskåpsmaten som är förvillande lik riktig.

6 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Jag älskar fortfarande dockskåpsutställningen !

Anonym sa...

Synd att antika dockskåp är en sån dyr hobby!

Tycker fröken Dill

Anonym sa...

Missade Nordiska mudéet i somras när jag var Stockholm och åkte buss 47 till Djurgården varannan dag! Synd, verkar vara ett trevlig museum... //Anna

Anonym sa...

har länkat till dig i min blogg som en favoritmatblogg :D kram

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har Fröken dill!
Jag har läst runt en stund och jag kommer tillbaka!
ha det fint/ KarinW

Anonym sa...

Anna, Nordiska är fint men det finns ju massor annat också på Djurgården! Särskilt när det blir lite mer vår. Idag skiner solen och det känns som om det finns hopp.
Merlyn och Karin, vad jättekul att ni hittat hit! Ni är sååå välkomna!
Hälsar fröken Dill