lördag 21 mars 2009

En ny fiskbekantskap


Igår kom det filé från kolja i fisklådan från Årstiderna. Kul, det är en fisksort jag aldrig tidigare köpt, men faktiskt gått och spanat lite på under sista tiden.

Nu börjar man vara rejält trött på vintern så en fiskrätt med lite vårinspiration kändes helt rätt. Ett gott tillbehör fick bli en skummig sås med gröna ärtor. Till firren åt vi en sallad med många sorters grönsaker, bl a finstrimlad fänkål.

Koljafilé med skummig grönärtsås
1 shalottenlök
1 morot
1 dm-lång purjobit
Smör
1,5 dl vitt vin
2 dl vatten + fiskfond på flaska
1 dl vispgrädde
Idealmjöl
1 dl lättmjölk
1,5 dl gröna ärtor
Koljafiléer
Salt och peppar
Hackad dill
Rågmjöl
Uppvispat ägg
Ströbröd

Fräs grovhackad lök, purjo och morot i smör. Häll på vin, vatten och fond. Koka ca 30 minuter. Sila bort grönsakerna, tillsätt grädden och fortsätt koka. Red med lagom mängd idealmjöl som vispas i. Lägg i ärtorna och mixa helt slätt med mixerstav. Smaka av med salt, peppar och ev en liten skvätt citron. Hetta upp lättmjölken, t ex i micro. Vispa upp skum med mjölkskummare. Just innan såsen serveras blandas mjölkskummet i.

Fiskfiléerna kryddas med salt, peppar och hackad dill. Dubbelpanera i mjöl, ägg och ströbröd och stek sedan i medelvarm panna.

Servera med citronklyftor, ev kokt potatis och sallad.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, fräscht, snyggt och gott!!

Annika sa...

Dubbelpanerad koljafilé är ju gudomligt gtt. Det var vårt fredagsmys för några veckor sedan, med hälften parmesan och hälften ströbröd.
Såsen ser fantastisk ut, och låter verkligen god!

Daniel Roos sa...

Fin blogg sen gillar jag ditt namn. Jag har en ny dessert med dill på min nya meny.

Fröken Dill sa...

Kolja var verkligen toppen. Jag längtar efter sommaren när man kan fritera i pergolan på landet.Då måste jag testa hemgjorda fish and chips, mums. Grönärtsåsen är en hit som passar till mycket. Den kan ju också serveras som den är, som soppa, men då skulle jag nog välja kycklingfond.
Jätteroligt att du hittat hit Daniel. Välkommen! En desset med dill låter verkligen spännande.

Massa hälsningar från fröken Dill