lördag 14 mars 2009

Fynd på bokrean


Efter tips från Linnea beställde jag ”I kökslandet” från bokrean på Adlibris. Jag är en stor fan av kreativa Rune Kalf Hansen och denna bok har ha skrivit tillsammans med trädgårdsmästaren Simon Irvine. Boken var verkligen ett fynd för 89 kronor! Jättefina bilder och en flera spännande Kalf Hansen recept, indelade efter årstid. Från Simon Irvine hade jag hoppats på lite konkreta, handfasta köksträdgårdsråd. Riktigt så visade det sig inte vara. Den del av boken som inte består av recept är en brevväxling mellan Irvine, trädgårdsmästare på Läckö slottsträdgård och Kalf Hansen i Stockholm. I och för sig intressanta brev, men inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Recept från boken som jag definitivt kommer att laga är ”Rökt biff med friterad lök och gurka”, ”Friterad lax med kall gurknässelsoppa” och ”Jordgubbs-limefromage på marsipankakor med chokladbéarnaise”. Som ni hör på receptnamnen så är det inte riktigt säsong för dessa rätter så här års. Fast man kanske kunde prova ”Kokta svartrötter med persilja och ostron” innan ostron-sösongen är över. Svenska ostron… mums!

Vad har ni för favoriter bland mattidningar och kokböcker?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna har jag också! Köpte den för ett par år sedan och det är en jättehärlig bok och Rune Kalf Hansen är härlig (och snygg ;O) person.. Fina tankar mellan de två herrarna. Jag som Italienfreak gillar annars Carluccios kokböcker som allt är härligt inspirerande. River Café kokböckerna har jag också. //Anna

Anonym sa...

Kul att du också har boken. Jag såg att det fanns en ny bok av Kalf Hansen nu, kan det vara något måntro?

Nu måste jag kolla upp dina andra favoriter. Jag ska sätta upp några nya hyllor för alla mina kokböker, så då kan kanske fler få plats.

Många hälsningar från bok-Dillen