torsdag 12 mars 2009

Glass på svarta bär


Eftersom uppkopplingen strejkade i helgen kunde jag inte konsultera den okrönta glassdrottningen Annika när det var dags att göra glass. J hade somnat in redan klockan åtta på söndagskvällen och behövde väckas med något gott för att i alla fall få en chans att se Beck-filmen.

Hemma fanns ett 200 g paket med frysta björnbär. Jag tinade dessa och rörde dem mosiga med socker. I en bunke vispade jag två äggulor pösiga med socker och i en annan 1,5 dl vispgrädde. Alla ingredienser rördes ihop. Jag tillsatte lite mjölk och smakade av till lagom sötma. Sedan var det bara att köra smeten i glassmaskinen till lagom konstistens. Det blev verkligen en riktigt drömgod glass med stilig lilarosa färg. Jag måste definitivt prova att odla björnbär på mitt soliga berg på landet!

8 kommentarer:

Annika sa...

Du ser ut att ha klarat till aldeles utmärkt på egen hand ;). Björnbärsglass är verkligen gott, en av mina favoriter. Smakar extra bra med lite vit chokladrippel i!

Anonym sa...

Ser verkligen gott ut! Min syster bodde tidigare ute på Österlen och där klängde det på hennes terrass växte det björnbär stora som jordgubbar! Bär är så gott. Och nyttigt. Glassen ser verkligen godt ut. :-) //Anna

Annica sa...

Det här går inte längre. Jag måste skaffa glassmaskin ;-)

Anonym sa...

Åh ser himla gott ut! Läckert! :-)

Anonym sa...

Annika, tack för suverän glassinspiration. Jag är mer än nöjd med min glassmaskin!
Anna; Suveränt med björnbärsodling. Den taggiga sorten lär klara det bistra klimatet i inre Roslagen och den har också godast bär. Tyvärr tror jag inte att den finns att köpa, men det borde inte vara problem att få ett skott av någon.
Annica; du MÅSTE skaffa glassmaskin. Glassvariationen blir suverän, men kan lätt göra god laktosfri glass, man slipper alla tillsatser och det blir jättegott!
Kalasgott; björnbärsglassen var verkligen smarrig. Den blev lite smält på bilden för min mamma ringde precis när jag skulle fota de snygga kulorna...

Hälsar fröken Dill

Ormen sa...

Varför inte ta en liten semesterdag eller två på hösten och besöka Blekinges östra kustremsa? Här växer stora fina björnbär vilt längs våra långa stenmurar......
Det räcker o blir över, många orkar inte slåss mot dess illvilliga törnen.

Välkommna!

Anonym sa...

Björnbär är så otroligt gott! Vi har en vild som trivs mycket bra i bästa söderläget. Sedan har vi en Thornless på vedboväggen som också börjat trivas.
Plantera en buske du kommer inte att ångra dig.

Må så gott/ Mimmi

Anonym sa...

Aha, nu vet jag var jag BÅDE kan plocka björnbär och kanske få med mig en liten stickling. Tack Ormen, jag ska leta fram rejäla handskar!
Mimmi, vi hoppas på en smällhet sommar så att alla björnbär mognar!
Hälsningar från fröken Dill