måndag 9 mars 2009

Glida fram på en...


Förutom min kärlek till köttbullsmackor kan jag ibland få ett vansinnigt sug efter räkmacka. När jag jobbade i en möbelaffär för många år sedan fick man på sin födelsedag ett presentkort på en räkmacka i affärens café. Denna åts med andakt.

I söndags drabbades jag när jag bara skulle gå förbi Lundbergs konditori. Plötsligt finner jag mig själv, till min stora förvåning, ståendes väntandes medan Gröndalsbor omsorgsfullt väljer tårta ("nej älskling, vi borde tagit den med choklad i") och tränger sig före i kön eftersom det är "partykris" därhemma. Väl framme beställer jag den absolut STÖRSTA räkmackan. En härlig skapelse med saftig tekaka i botten, god majo, kokta ägg som inte har grön gula och en hel hoper handskalade räkor. Mums, det kändes precis som en födelsedag! Perfekt för att pigga upp en gråkall marsdag när det känns sååå långt till den riktiga våren.



5 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Jag gjorde mig en giganisk räckmacka i fredags . Ofantligt god !

Anonym sa...

En tidingsreferens om räkmacka
http://www.pastan.nu/ataute/stockholms-basta-rakmacka-stort-test-1.812747

Fröken Dill sa...

Jag såg det där testet och visst såg mackorna goda ut. Fast med det perspektivet får man ju säga att Lundbergs macka var rena rean. BARA 69 spänn...

Hälsar Dillen

Anonym sa...

Ja, grattis till räckmackan i alla fall!

Anonym sa...

Jag älskar också räkmackor!
En favorit som jag inte skulle ha något emot att äta oftare. :-) Fast i min stad finns inte så många som är sådär supergoda, har i alla fall inte hittat några ännu - så jag får göra dem själv hemma istället.
Blev väääääldigt sugen efter att ha sett din bild! :-)