måndag 2 mars 2009

Sportlov


Såhär i sportlovstider förväntas man enligt de stora matvarukedjorna äta hot dogs, havregrynsgröt, gorbys piroger och färdigpizzor. Blä, det är inget som tilltalar mig. Vi har varit lediga några dagar, men eftersom J inte gillar vare sig vintersport eller stugsittande såg vi till att skapa lite sportlovsstämning hemma i stan istället.

Istället för skidåkning blev det långpromenad i ett vårvintrigt Vinterviken. Vi avslutade med att fika på Lundbergs konditori i Gröndal. Där råder en osannolikt gammaldags, 50-talsstämning. De säljer fortfarande småkakor i lösvikt t ex. J och jag delade på ett utmärkt vaniljhjärta till våra cappucinos (en viss anpassning till den moderna tiden).

Sedan var det dags att bege sig hem till lägenhetsvärmen. Istället för fjällstugans bastu knökade vi ner oss i mitt lilla badkar. Mer värme fick vi med några koppar gluhwein (sötat varmt rödvin, med någon krydda t ex kanel och pomerans) och sedan satt vi framför kaminen, njöt av brasan och smaskade på väldigt goda mezerätter från Bosphorus i Hötorgshallen. Deras vinbladsdolmar ÄR oöverträffade och likyan suverän. Vi hade dessutom små spett med lamm och färs, en kryddad kycklingbit och kycklingröra med bl a valnötter. När brasan falnat fick några köttiga merguezkorvar, också de från Hötorgshallen, grilla på glöden. Det kändes minst lika bra som att befinna sig i en sportstuga!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju underbart mysigt! Min svärmor har varit gift med en grek och gör de mest underbar vinbladsdolmar...

Anonym sa...

Åhh kan tänka mig att det var ett mysig fik! Och vaniljhjärtan älskar jag :-). Och svenska kanelbullar och gammaldags vaniljbullar. Mums! //Anna

Anonym sa...

Det där var nog bland det mest fantastiska jag någonsin hört talas om. Fjällresor kan slänga sig i väggen!

Fröken Dill sa...

Leila: Saftiga vinbladsdolmar är toppen. Funkar dessutom jättebra på utflykten.
Anna: Visst är det kul med fik. Det finns många fina moderna caféer med muffins och 82 sorters latte. Därför känns det särskilt kul med alternativ där det är som om tiden stannat.
ALFAHANNA: Vi hade det toppen, men en skidresa hade inte varit fel det heller. Gillar bl a att rulla mig i snön efter bastun. Fast i valet och kvalet, sommar- eller vintersemester, vinner värme och sol.

Hälsar sommarlängtande fröken Dill

Annika sa...

Det låter faktiskt alldeles underbart!

Anonym sa...

Låter ju hur mysigt som helst! Näm raggisarna är inköpta på Lantmännen! :-D Sticka de kan jag inte! Ha en toppenfin dag! Hälsn. från Öland

Anonym sa...

Skulle gärna ha lite mer sportlov, fast nu är det kanske dags att börja planera något kul för påsklovet istället. Då gäller det att få J att slita sig från den älskade båten i alla fall någon dag.

Jag är svårartat avundsjuk på klassiska raggsockor. De är bara så snygga!

Hälsar Dillen

Anonym sa...

Härligt sportlov ni fick.
Jag hänger gärna på och äter Meze, en hel kväll får det gärna ta, för godare finns inte.

Det borde jag laga istället för de klassiska köttbullar och prinskorvarna till påsk.

Må nu så gott & en ha en härlig helg!

Mimmi

Fröken Dill sa...

Kul! Just till påsk brukar min mammas påskbord faktiskt också innehålla några lite mer exotiska smårätter typ meze. Den traditionen föddes när min morbror som jobbat mycket utomlands, kom med någon ny spännande rätt när han kom på besök på påsken. Jag minns bl a några starka marinerade räkor och någon slags grekisk röra med potatis. Mums.

Hälsar fröken Dill

Annika sa...

Gud vilket bra tips! Påsk-meze...om jag stjäl idén, så lovar jag dyrt och heligt att tala om var jag snappade upp den!