måndag 16 mars 2009

Systerns bröllop




Jag har alldeles glömt bort att blogga om min systers bröllop. Vad kan passa bättre än lite sommarminnen såhär i gråkalla mars? Efter mer än 10 år och två barn tillsammans slog syrran och henners M till i juli 2008. Det var en fin vigsel i Edsbro medeltida kyrka. Syrran hade på sig en fantastisk, grön vintage-klänining. Brudbukett och håruppsättning fixades proffsigt av vänner. Festen för 80 personer hölls i ”Gustavs” trädgård. Ett dekorerat partytält var uppställt på detta vackra ställe, en gård från 1800-talet med en enorm gräsmatta sluttande ner mot sjön.

All mat var hemmafixad av brudparet + släkt och vänner. J och jag hade gjort tre sorters snittar till brudskålen i mousserande vin.

Det var tunna kex som dippades i kaviargrädde, laxsnittar med pepparrot och små stubbar med räkfyllning.

Kaviargrädde
Grädde
Finhackad gul lök
Kalles kaviar
Salt och peppar
Smörgåsrån
Vispa grädden tills den tjocknar, men låt den inte blir alltför hårdvispad. Blanda i kaviar och finhackad lök efter smak. Salta och peppra. Bryt smörgåsrån i mindre bitar, lagom att dippa med.

Laxsnittar
Vitt formbröd
Rökt lax i skivor
Crème fraiche
Pepparot på tub
Salt och peppar
Dillvippor
Citronklyftor
Kantskär brödet och skär sedan snygga trekanter eller ta ut rundlar med t ex ett litet glas. Bred med smör och klicka på pepparrot blandad med crème fraiche, salt och peppar. Lägg en lagom laxbit på varje snitt och dekorera med små citronklyftor och dilvippor.

Räkstubbar
Skalade räkor
Hackad rödlök
Hackad dill
Citronpeppar
Cayennepeppar
Majonäs
Creme fraiche
Mjuka tunnbröd
Tina frysta räkor ordentligt, låt dem rinna av. Finhacka räkorna och pressa ur den sista vätskan. Blanda i lök och kryddor samt LITE crème fraiche och majonäs. Det får inte bli för blött! Bred tunnbröden med smör. Lägg på räkhacket och rulla ihop. Skär i lagom munsbitar.

Efter brudskålen var det dags för huvudrätter i form av buffé - hemlagad rostbiff i två olika marinader, en med teriakisås och en thai-inspirerad med fisksås, pressad lime, chili, koriander, buljong och socker, hembakta kuvertbröd, potatissallad, grönsallad med granatäppelkärnor, grillad halloumiost och dito champinjoner.

Glasstårta i bröllopstårteform serverades till efterrätt. Min syster hade köpt glass från SIA, pistage, lemon curd och vanilj som smaksattes med punsch. Glassen och hackade punchpraliner frystes in i lager på lager i runda bakformar av olika storlekar. Det hela monterades till en tårta i våningar, täcktes med grädde och dekorerades med fler punchpraliner och ett brudpar på toppen.

Maten blev väldigt lyckad och det var en fantastisk dag som fortsatte långt in på småtimmarna med dans i Gustavs lada – för kvällen omgjord till partylada. Grattis i efterskott och tack så hemskt mycket för den fina festen, syrran och svågern!!!!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig klänning hon har! Kul med den annorlunda färegen, själv hade jag en rödmönstrad!

Ja har man väl fått en pryl (som svindyra krukor)på huvudet är det svårt att släppa! =)

Fröken Dill sa...

Systern var otroligt fin för att inte tala om hur fantastiska de stolta "näbbarna", mina systersöner var.
Själv är jag skild, men när jag gifte mig som rätt ung (hm, allt är relativt) hade jag en massa romantiska drömmar så det var vit (i och för sig enkel) klänning, röda rosor, brukslöja och släktkrona. Herregud, det känns VERKLIGEN länge sedan... Vi "återvann" faktiskt min gamla brudslöja på syrrans möhippa. Hon var väldigt fin när hon låg i bubbelpoolen med den på!
Hälsar lyckligt frånskilda fröken Dill