torsdag 14 maj 2009

En rätt för Dill och en för Persilja



Igår åt vi en tvårättersmiddag där förrätten var så nära mitt ideal man kan komma och huvudrätten passade J helt perfekt.

Basilikagrillade havskräftor med sallad (almsallad till mig och grönsallad till J) är bland det godaste jag vet och sedan serverades utmärkta hemgjorda hamburgare gjorda på bonden Bosses fantastiska köttfärs, med alla tillbehör man ville ha och en hamburgerdressing komponerad av J. Den senare innehöll bl a turkisk yoghurt, hp-sås och sambal oelek.)

Eftersom havskräftorna kostat en förmögenhet ville jag gärna ta vara på skalen. Letade på nätet men hittade inget bra recept på skaldjurssmör, så jag fick improvisera.

Skaldjurssmör

Skalen torkas i 175 graders ugn i ca 25 minuter. Därefter finfördelas skalen. Jag började att kavla dem mellan bakplåtspapper och sedan fick morteln ta vid. SMör smältes i en kastrull, skalen gick i och fick fräsa på låg värme. Smaken från skalen ska avges med det får inte brännas vid. Efter ett par minuter tillsätts några deciliter vattten. Rär om och häll upp i t ex ett litermått. Ställ in i kylen. Efter några timmar är det bara att lyfta bort skaldjurssmöret som flyter ovanpå vattnet med skalresterna. Skaldjurssmör kan förvaras i frysen och är fantastiskt till vilken fiskrätt som helst!

2 kommentarer:

pipopp sa...

Snålvattnet rinner! Vill ha!

Tack för tipset om skaldjurssmör - det var suveränt!
Undrar om man kan göra de med räkor också, deras "morrhår" flyter ju?

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Ser ju fantastiskt ut! måste jag testa.