söndag 9 augusti 2009

Gourmetkväll





På lagom cykelavstånd från landet finns en gourmetkrog. Jag hade tänkt att vi skulle hinna gå dit, men när jag ringde för att beställa bord var allt fullbokat. Trist, men skam den som ger sig!

Det fick bli gourmetmat på hemmaplan istället.

Detta var menyn (som i stort sett förverkligades):
Gazpacho med grillade pilgrimsmusslor på spett
Blinier med sikrom, gräddfil och finhackad rödlök
Tryffelomelett med rucola, tapenade och krabba
Carpacchio
Lagrad serranoskinka med melon
Syrrans familj kom med:
En hemodlad sallad (bl a första tomaterna från växthuset)
Grillade kryddiga korvar från Rosas på Öland
Grillad halloumiost
Hemodlad aubergin stekt med vitlök serverad med yoghurtsås

Till maten drack vi en presentchampagne (Stort tack E och R), sommarens vita upptäckt, Muscadet sevre et maine (ett fynd för 79 kr!) och goda, goda Bin 555.

Gazpacho
Jag lagade enligt mitt vanliga recept men hällde även i lite kolsyrat vatten så att soppan blev trevligt spritsig. Några färska tomater, skalade och urkärnade fick också vara med liksom en deciliter kall, stark grönsaksbujong. Pilgrimsmusslorna blir goda om de marineras i lite olivolja med citron, salt och peppar innan de grillas.

Tryffelomelett med krabba
Gör en fin omelett med grädde och några droppar tryffelolja i smeten. Fräs lite shalottenlök i en panna och häll på äggsmeten. Servera omeletten med tapenade (hemgjord är godast) rucola och krabbkött.

Carpacchio
Frys fin oxfilé i 2 dygn. Låt tina något och skiva sedan lövtunnt. Lägg skivorna på en tallrik ("carpacchio är en platt rätt!" som min kompis J brukar säga). Ringla över en riktigt god, smakrik olivolja, peppra med svartpeppar från kvarn och salta med flingsalt. Dekorera med ruccola och strössla över flarn av god parmesan och rostade pinjenötter. Servera genast!

Blinier
Vi gjorde vanlig pannkakssmet med bovete i, men enligt bovetepåsen gör man så här:
10 g jäst
2,5 dl ljummen mjölk
1,5 dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
0,75 dl gräddfil
1 äggula
1 äggvita
1 krm salt
Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, gräddfil, äggula och salt. Vispa smeten slät. Låt jäsa i 30 minuter. Vispa äggvitan till fast skum. Vänd ner i smeten. Grädda i plättlagg.

Häromdagen var vi också vid havet. Eftersom mitt sommarhus ligger en bit in i Roslagen är jag inte så van vid havet, vi badar vanligtvis i en insjö, men på en halvtimme kan man faktiskt åka till en fin havsstrand med sand, klippor och horisont. Inte alls dumt en het dag! Till och med jag tog mig ett uppfriskande dopp.

4 kommentarer:

Viktoria Schiöler sa...

Oj, ingen dålig hemmarestaurang!

Fröken Dill sa...

Man får mycket mat för pengarna om man fixar själv. För att inte tala om vin! (Jag läste någonstans att krogarna lägger på MINST 3,5 gånger på vinets inköpspris) Å andra sidan kan ett riktigt bra krogbesök ge inspiration till nya experiment i hemmaköket och ibland har krogen viner som inte ens finns på Systembolaget.
Tycker fröken Dill som nu istället riktar sin längtan mot restaurang Grill i stan

Anders Öhman sa...

Kul att du uppskattar muscadet! Ett bortglömt och ringaktat vin när allt ska vara biffigt, muskulöst och fruktpumpat. Testa även denna som är min favorit:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2241&Butik=0&SokStrangar=

Fröken Dill sa...

Muscadet är sommarens upptäckt och jag ska definitivt försöka lägga vantarna på din fransos!
Hälsar Dillen