fredag 21 augusti 2009

Laxlycka och vänsterprassel


Både J och jag älskar lax! Det är ju dessutom en nyttig fisk som man bör äta mer av. (Etiskt sett vet jag inte. Jag hade en arbetskompis som projekterade laxodlingsanläggningar och hans berättelser om hur odlingen går till lät SÅDÄR… Men strunt i det nu.) Konstig nog har vi inte köpt så mycket lax i sommar, det har varit så mycket annat. För att råda bot på laxbristen köpte J en hel fin laxsida igår. Två stora delar gravades och resten blev vår dilliska middag. (”jag har vänsterprasslat” utbrast J glatt och viftade med en stor knippa dill.) Till laxen serverades romsås. Jag tycker att ishavsrommen är det bästa av budget-rommarna. Den röda caviaren känns så väldigt salt och färgad. Om man skulle råka ha lite löjrom eller sikrom på lut i frysen blir det ju naturligtvis ännu godare! Jag gjorde en stor grönsallad till maten och J kokade hel bulgur. Det undrar jag förresten, är inte hel bulgur detsamma som matvete?

Dillig lax med romsås
Laxfilé med skinn
Olivolja
Dill
Skal och saft av citron
Svartpeppar och salt

Romsås:
Finhackad rödlök
Ishavsrom
Crème fraîche
Salt och peppar

Hacka dillen och mortla med olja, citron, salt och peppar till en massa. Den ska bli rejält grön så ta inte för mycket olivolja. Bred den gröna massan på laxens köttsida. Stek laxen med skinnsidan nedåt i pannan tills värmen gått upp en bit i fisken. Vänd och stek köttsidan helt kort. Firren mår bäst av att ha aningen rå kärna.
Ingredienserna till såsen rörs ihop.

2 kommentarer:

Anna sa...

Lax är verkligen en stor favorit! Lax i alla former, varmrökt, kallrökt, kokt och i ugn, allt smakar underbart. Jag brukar köpa ekologisk skotsk lax hos min fiskhandlare och då ska man väl kunna äta med gott samvete kanske? ;-) Ha en bra helg och hade gärna varit i Stockholm och kollat in Smaklust! Kram Anna

Fröken Dill sa...

Ekologisk låter bra, det har jag inte sett i affären här i Sverige. Östersjölax är otroligt god, men tyvärr vare sig miljövänlig, billig eller helt nyttig (miljögifter). Synd.
Tycker fröken Dill