torsdag 3 september 2009

Fruktstund


I våras gick mitt jobb över från att bjuda personalen på vanlig frukt till ekologiskt odlad. Varje måndag kommer två lådor från Ekolådan. Den ekologiska frukten är jättegod! Det är verkligen smakskillnad jämfört med den vi hade tidigare. På en medföljande lapp kan man läsa var de olika frukterna är odlade. Enda kruxet är att frukten inte har så lång hållbarhet, men det är oftast inget problem då det mesta är uppätet redan på torsdagen.

Sedan till en annan reflektion. När man var student med små inkomster fick man vackert betala för frukt och kaffe själv. Nu när man har en lön blir man bjuden... Borde vara tvärtom tänker jag och påminner mig om att jag ska ge en låda päron från bostadsrättsföreningens träd (vi kan omöjligt äta alla) till dagiset som ligger granne.

Varför blev det inget spännande recept i det här blogginlägget? Tyvärr, jag träffade bokcirkelgänget igår och blev bjuden på middag. Illgrön ärtsoppa med bubbel och knallröda kräftor med alla tillbehör. Tack M!!! Boken var Håkan Nessers ”En helt annan historia”. En verkligt spännande och välskriven deckare även om jag gillade Nessers ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” ännu bättre. Läs den eller läs båda! Förresten när ni ändå håller på läs ”Människa utan hund”, Nessers första deckare om kriminalinspektör Barbarotti också!

6 kommentarer:

Beatrice sa...

I morse till frukosten satt vi och pratade om hur det var förr i tiden med fika på jobbet. Man hade med sig sin egen termos med kaffe och satt i ett litet kyffe på sin lilla rast (och nu pratar vi inte bara byggjobbare). Idag förutsätter vi att det skall finnas kaffeautomat med helst flera olika varianter på kaffe och gärna fikabröd/mackor och gärna ett fruktfat. Det har hänt en del men är det rätt att ta det för givet? Jag vet inte.

Anna sa...

Att det är frukt gratis på arbetsplatser nu är väl ett tecken på att man vill ha frisk personal, one apple a day... osv. På mitt tidigare jobb var det bara direktörsvåningen som hade fruktskål gratis. Vi på nedre plan i löneskalan fick nöja oss med fredagsgodis! En stor skål med blandgodis som var mycket populär ;-) Och det var alldeles gratis... "10 geléhallon each Friday..."

Gott det låter med bubbel o soppa! <:-) Kramm

Zazza sa...

Läste att du är med i en "bokcirkel". Har också gjort det förut - mycket trevligt! Läser ni en aktuell bok och sedan diskuterar? Så gjorde vi. Du kanske rent av ska lägga upp ett läsbibliotek på en annan blogg?
/Zazza

Mian sa...

Vilka fräscha fruktskålar.
Jag får ta med mig frukt till jobbet själv...
Jag har börjat att ta med mig en liten "bärsallad" som jag äter på eftermiddagen för att få lite energi så att jag orkar hela arbetsdagen. Jag tar helt sonika lite blandade bär från min frys (havtorn, röda moga krusbär, vinbär, skogshallon) och lägger dessa i en burk. Ibland blandar jag även i lite melon, druvor, äpple eller banan. Burken står i kylskåpet och bären är lagom tinade när det är dags för eftermiddagspaus. Väldigt gott i sin enkelhet. Jobbarkompisarna brukar bli avundsjuka.

Kristoffer Nolgren sa...

Åh va skysst! Var måste man jobba för att få eko-låda-frukt till fruktstunden?

Fröken Dill sa...

Det är verkligen superlyxigt med den goda frukten. Jag tror mitt arktektkontor ser det som en investering i personalens hälsa. Fast det argumentet fungerar ju inte för vår espressomaskin som mal bönor själv, skummar mjölk och allt! Fikabröd har vi däremot sällan, sån tur är för när jag jobbade på ett ställe som hade det varje dag gick jag snabbt upp 5 kg...
Bokcirkeln är toppen! Alla läser samma bok och sedan träffas vi och pratar om den. Det händer att maten har lite koppling till boken. Det finns både för- och nackdelar med att bokcirkeltjejerna har ganska olika bakgrund...
Bärsallad låter gott! Mycket bättre än den 10-kronors godislåda som nu, tack och lov, försvunnit från jobbet.
Hälsningar från Dillen