tisdag 22 september 2009

Krämig risotto med helgens svampskörd


När man läser många matbloggar behöver man aldrig sakna inspiration till mat. Efter gårdagens matbloggar-trend med svamprisotto blev jag så otroligt sugen på denna rätt. Trots att J och jag kom hem lite sent efter IKEA-besök (kompletteringar till gästrummet på landet) var jag TVUNGEN att laga risotto. Nyplockade trattkantareller och rödgula trumpetsvampar fanns hemma och blev en bra bas. Allra godast hade varit att äta risotton till fin pastrami av något slag, men det fanns inte på Coop, varför det fick bli parmaskinka. Det finns massor risottorecept på nätet, men så här gjorde jag:

Svamprisotto, 2 portioner

1 gul lök, hackad
olivolja
2 dl avorioris eller carnaroliris
1 dl vin
kycklingfond + vatten
salt och nymald svartpeppar
1/2 l svamp, rensad och skuren i bitar
smör
1 dl riven parmesanost (eller annan smakrik ost)

Fräs löken i olivoljan utan att den tar färg. Låt riset fräsa med ett par minuter. Häll i vinet, en svätt fond och vatten. Låt koka långsamt under omrörning. Späd med mer vatten när det verkar torrt. Koka tills riset är mjukt, men fortfarande har en del spänst kvar (tar ca 20 min och då ska vätskan vara inkokt). Smaka av med salt, peppar och ev mer fond. Svampen läggs i varm panna och får ånga av tills vätskan är borta. En rejäl klick smör läggs i och svampen steks tills den får lite färg. Blanda svamp och parmesanost i risotton.

1 kommentar:

Anna sa...

Underbart gott! :-)