onsdag 21 oktober 2009

En räklig sallad till lunch


Det har kommit en fiskvagn till Hammarby Sjöstad. Ett par dagar i veckan fäller den upp sin lucka alldeles i närheten av jobbet. Jag har slagit mina lovar runt vagnen, men häromdagen kunde jag inte motstå de färska Smögen-räkorna. Ett halvt kilo fick följa med hem och de var toppengoda!

Räkor är allra bäst i sällskap med hemlagad majonäs, gärna med chipotle i. Men om man vill göra en sallad på räkorna blir det väldigt mastigt med majo-dressing över hela salladen. Ett tips är därför att göra som jag: Blanda sallad av allt gott grönt du gillar (jag tog rödgrön huvudsallad, champinjoner, avokado, gurka, tomat, rödlök). Sprinkla en lätt vinägrett över det gröna. Skala räkorna och lägg dem i en hemlagad majonäs, smaksatt med chipotle eller citron. Toppa salladen med de goda majoindränkta räkorna. Lite lättare, lite smartare!

5 kommentarer:

Klara sa...

Åh! Det låter som en riktigt god sallad. Men smaskiga smögenräkor. Ska jag testa nån dag!

Anna B sa...

Majonnäs med chipotle låter väldigt gott till! Lite värmande sting så här på höstkanten.

Nässelblom och choklad sa...

Tack för kommentar hos mig. Vad mycket gott du har lagat här. Skulle gärna äta den här salladen till lunch eller varför inte soppan i förra inlägget.

Anna sa...

Åhh fiskvagnar är farliga, man blir lätt beroende ;-) Har min favoritfiskhandlar här i närheten som jag varit på storinköp hos idag! Smögen räkor! Finns det något godare. Gillar också lite skarpare majonäs till. Idag hos min fiskhandlare köpte jag hemlagad körsbärsmayo - illröd/lila! - kunde säkert också vara gott till räkorna? ;-)

Fröken Dill sa...

Klara; det går ju nästan inte att beskriva hur gott det är med smögenräkor, för att inte tala om hur stiliga de är med alla spröt intakta!
Anna B; du måste testa chipotlepasta. Santa Marias produkt är toppen, men ständigt utrotningshotad. Stödköp!
Nässelblom; Kul med ömsesidig uppskattning av mat! Med alla matbloggar behöver man aldrig få brist på idéer!
Anna; du har helt rätt, om den fortsätter att vara bra riskerar jag att bli stamkund hos fiskvagnen. Vad spännande med körsbärsmajo, är den söt? syrlig? stark?
Undrar fröken Dill