fredag 2 oktober 2009

Filopaj med tomat- och chilimarmelad


Igår for jag ut på landet för att förbereda för jobbtjejerna att komma ut på svamphelg. Jag passade också på att rädda tomatplantorna undan den första frosten. Just nu finns det massor tomater, även om många är gröna. Chili har jag också gott om, de mognar på så att det står härliga till. Vad passar då bättre än att prova ytterligare ett recept från mina samlingar – Filopaj med tomat och chilimarmelad

Tomat- och chilimarmelad
4 röda pepparfrukter
4 vitlöksklyftor
3 cm ingefära
½ kg tomater (jag tog röda, men det borde gå lika bra med gröna)
172 dl fisksås
1 dl rödvinsvinäger

Bakade tomater
8 mogna bifftomater
3 msk god olivolja
1 msk finhackad timjan
1 tsk rosmarin
1 msk socker
Flingsalt och peppar från kvarn

Frasig botten
3 ark filodeg
50 g smält smör

Kärna ur pepparfrukter och strimla fint. Skala och hacka vitlök och ingefära. Dela hälften av tomaterna och skär resten i tärningar. Blanda pepparfrukt, vitlök, ingefära, fisksås och tomathalvorna i en kastrull. Koka upp med socker och vinäger, sänk värmen och tillsätt tomattärningarna. Sjud under lock i 45 minuter. Rör om då och då. Fördela marmeladen på bukrar och förvara i kylskåp.

Dela tomater och lägg i eldsfast form. Rör olja, socker och örter och häll lite på varje tomat. Salta och peppra. Baka i 90 graders ugn ca 3 timmar.

Pensla varje filoark med smält smör. Lägg på varnadra på en plåt. Baka i 200 grader i 10 minuter. Låt svalna. Bred på tomat- och chilimarmelad och tänk med bakade tomater. Servera som förrätt eller kvällsgott med ett glas öl eller vin. Överbliven marmelad är gott till räkor eller kyckling.

2 kommentarer:

Anna sa...

Vad gott det ser ut! Här har det också börjat bli höstlikt och idag är Köpenhamn helt avstängt för Obama är i "byen" :-) Mysigt med svamphelg!

Fröken Dill sa...

Det blir mycket tomater nu. Både mina egna och lokalodlade i ett växthus nära landet. Jag tänker försöka köpa ett gäng billiga andrasorteringstomater som skalas och kärnas ur för att sedan frysas. Perfekt i vinterns grytor och soppor!
Tycker fröken Dill