måndag 19 oktober 2009

Hemmapizza - godare än proffsens


Hemgjord pizza är bland det godaste som finns! Och smart eftersom de kan varieras i det oändliga och var och en kan bestämma vad han eller hon vill ha på just sin pizza. Jag använder Anna Bergenströms recept på pizzabotten, men jag har hört att botten på surdeg blir ÄNNU bättre. Undrar just när man ska våga begå surdegspremiär?

Det är inte svårt att göra egen tomatsås, men den färdiga pizzasåsen från Mutti är faktiskt riktigt bra. Just nu är min favoritpizza täckt med kronärtskocksbottnar, örtinlagda vitlöksklyftor, sardeller, svarta oliver, mozzarella, parmesanost och persilja som strös på innan servering! Jag gräddar pizzan på min pizzasten, en kalkstensplatta som jag fick gratis på stensågeriet i Burgsvik i somras. Pizzastenen lägger jag på ett galler i ugnen och när den är uppvärmd ger den pizzorna perfekt krispisg botten.

Ett annat pizzatips är att göra som Jamie Oliver, en rårörd tomatsås! Jamie hackar ett halvt kilo tomater, med 2 hackade vitlöksklyftor, 2 msk olivolja, 2 tsk oregano, salt och peppar. (Man brukar behöva sila bort lite vätska för att få en fastare sås.) Jamie gräddar pizza med mozzarella och lägger på godasker som färsk basilika, parmesan och parmaskinka när pizzan är färdiggräddad.

10 kommentarer:

Chezsofia sa...

Jag kan bara hålla med. Hemmapizza överträffar köpepizzorna (iallafall om man inte befinner sig vid medelhavet).

Frida sa...

Ser supergott ut! Tycker du ska våga dig på surdeg snarast, det är inte alls svårt :) Enda kruxet är att när man väl har börjat baka surdegsbröd kan man aldrig gå tillbaka till vanligt jästbröd ;)

Fröken Dill sa...

Hmmmm, det låter farligt med surdeg, snudd på beroendeframkallande. Å andra sidan åt jag ett köpt surdegsbröd till frukost idag och det var helt fantastiskt gott...
Sofia, du har helt rätt! Den allra,allra godaste pizzan jag någonsin ätit var en otroligt enkel skapelse med pinfärska sardiner i Sorrento för många år sedan.
Hälsar fröken Dill

Annika sa...

Det är som frida skriver, har man väl börjat med surdeg vill man ha det i både det ena och det andra. Själv kommer jag aldrig mer göra pizzadeg utan surdeg!
Jag gör "egen" sås á la Mutti, med krossade tomater, olivolja, salt, svartpeppar, vitlök och en gnutta råsocker. Har inte haft vägharna förbi någon affär som har Muttis egna pizzasås på länge, men den är minst sagt ett makalöst substitut till att göra egen.

Anna sa...

Ja Mutti pizzasås är inte alls dum, den använder jag också ibland när jag är lat och inte gör min egen ;-)

Helena sa...

Låter jättegott! Lyxigt med pizzasten! Jag måste prova såna där Mutti-tomater och deras sås alltså, alla skriver om dem! :-)

Kayaker sa...

Hemmapizza à la Heston Blumenthal i tre delar:

http://www.youtube.com/watch?v=8uOng2plzZA
http://www.youtube.com/watch?v=AJQn_dzDutg
http://www.youtube.com/watch?v=5E0GP1rkFRM

Enjoy!

/Fredrik

Martina sa...

Ja, hemmapizza är klart godare än köpepizza fast ibland så är man ju lat :-) Brukar också använda mig av Anna´s pizzadeg. En pizzasten skulle jag absolut vilja ha. Kanske man kan önska sig i julklapp?

Fröken Dill sa...

Annika; kanske blir det surdeg om man skulle börja bo på ett ställe någon gång...
Anna; bra med snabba lösningar ibland!
Helena; pizzastenen är toppen och du MÅSTE prova muttis tomater, de är klart mycket bättre än konkurrenterna!
Kayaker; Heston Blumenthal, min idol! Tack!
Martina; det låter som ett bra och tungt paket!
Hälsar fröken Dill

Fröken Dill sa...

Kul, med samma pizzatopping har jag kommit till final i en pizzatoppingtävlig:
http://www.glennstrombergcollection.com/nyheter_arkiv.html
Final på lördag. Spännande!!!
Tycker fröken Dill