fredag 2 oktober 2009

SPA och hösthelg på landet



För att få ihop planeringen för SPA- och svamphelg med jobbtjejerna fick vi dela upp oss. Alla ville nämligen inte SPA:a.

De som inte ska på SPA åker istället direkt till mitt sommarhus. Jag har försett dem med nyckel till huset, instruktioner om hur man tänder brasa och förberett mat. En stor hemlagad, värmande tomatsoppa väntar på tjejerna. En skvätt grädde får var och en blanda i med tanke på ev laktosintolerans. Till soppan finns mängder olika tillbehör att stoppa i (perfekt när vissa är vegetarianer, andra laktosintoleranta o s v). Tillbehören är starka korvar i bitar, räkor, paprikabitar i tre färger, selleribitar, fetaoströra, oliver, färsk basilika, finhackad fänkål, örtkrutonger, grillad aubergin i bitar och skivade champinjoner. Till soppan finns baguetter och lite olika ostar.

Själv ser jag fram emot att bli lite bortskämd på SPA på Rånäs slott!

9 kommentarer:

linn sa...

Smart med olika tillbehör att välja själv till soppan! Ibland är det ju inte lätt när man ska laga mat till vännerna och alla har olika kostvanor/allergier...

Anna sa...

Nej vad härligt det låter med SPA! VIll också! :-) Och sen att komma hem till god mat och trevligt sällskap. Låter som en underbar lördag! :-)

Anonym sa...

Hej Fröken Dill. Vad härligt med SPA, ha det så skönt. Soppan ser fräsch ut, även din goda tomatpaj igår. Den måste provas ;)

Martina sa...

Gud vad härligt med spa, hur kan man välja bort det???

Viktoria sa...

Vilken god soppidé!

Fröken Dill sa...

Vi hade det toppenskönt, både SPA-gänget och resten! Jag är så glad att jag tog initiativ. All soppa gick åt. Tjejerna glömde några av tillbehören i kylen. Det gjorde inte så mycket för de var goda att mumsa i sig dagen efter också. Det är verkligen smart med olika sorters plockmat så att alla får det de vill äta.
Tänker fröken Dill

Annika sa...

Fröken Dill - den perfekta värdinnan som tillgodoser alla sin gäster vitt skiljda behov! Otroligt smart soppidé!

Fröken Dill sa...

Både lite krångligt, men också rätt inspirerande med vännernas olika matvanor. Ofta lagar de på jobbet som inte äter kött väldigt spännande mat, sådant som jag aldrig skulle kommit på.
Hälsar fröken Dill

Fröken Dill sa...

Fortsättning på ovanstående kommentar: Idag hade min vegetarianska arbetskompis E en sån spännande lunchlåda IGEN. Jag måste fråga om jag kan få skriva om hennes mat för hon lagar utan kött och fisk så att det riktigt vattnas i munnen även på den inbitna kött- och fiskätaren fröken Dill