lördag 13 februari 2010

Extraprisjakt och nostalgi


Under studietiden delade jag lägenhet med E. Det var kul - mycket party, mycket bra vardag och en del tentapugg. E var också suverän på att laga en väldigt god och enkel pastasås med tonfisk.

Inspirerad av att Coop denna vecka har medlemsrabatter, halva priset på delar av Änglamarksortimentet, t ex pasta, fetaost och krosstomat bjuder jag på E:s tonfiskpasta.

Tonfisksås till pasta (2 port)
1 gul lök, hackad
1 klyfta vitlök
Olja
1 burk krossad tomat
Grönsaksbuljongpulver eller en skvätt fond
Salt, peppar
1 burk liten tonfiskbitar i vatten
15 svarta kalamataoliver
1/2 paket fetaost

Fräs löken i oljan utan att den tar färg. Häll på krosstomat och buljong. Pressa i vitlök. Koka ca 10 minuter. Lägg i tonfisk och oliver. Smaka av med salt och peppar. Låt allt bli varmt. Servera till pasta och toppa med fetaosten.

5 kommentarer:

Anna B sa...

Roligt, brukade också laga tomat- och tonfisksås i lass till pasta, men hade aldrig oliver och fetaost i. Det borde jag ju haft ;-)

Lotta sa...

Jag brukar också laga något liknande men nästa gång ska jag lägga till löken och oliverna!
Hälsningar Lotta

Åsa sa...

Gott! Precis vad jag också lagade. Först någon gång på högstadiet och sen utvecklade jag det lite mer med åren och gjorde liksom "köttfärssås" på tonfisk. Gott också att lägga mellan två skivor bröd och grilla :-)

E sa...

haha, jag kände genast igen min gamla pastasås innan jag ens läst texten!

Fröken Dill sa...

Jag kan avslöja att detta är en storfavorit som vi ofta äter, även om jag inte bloggar om det varje gång. Du är ett geni, E! Den här borde väl dessutom era tjejer gilla? Jag tror jag ska testa den på systersönerna och OM de gillar den får den komma med i sommarutgåvan, fortsättningen på "Killarnas kokbok" som de fick i julklapp.
Planerar fröken Dill