fredag 30 april 2010

Klimatsmarta biffar


Soyakorv...
Soyabiff...
Vegobullar...
Dessa och liknande produkter är inget jag någonsin skulle få för mig att köpa. Det låter verkligen inte gott, ser inte gott ut på bilderna på förpackningen och dessutom är de ofta är minst lika dyra som dito köttprodukter.

Nu är det ju inget problem eftersom jag äter kött. Men ibland tänker jag på klimat- och resursfrågor. Kött är helt enkelt inte särskilt bra ur dessa synpunkter.

När jag lyssnade på Meny för ett tag sedan lagade Maja Söderberg klimatsmarta mungbönsbiffar. Jag blev riktigt sugen på att testa.

Första försöket gav biffar med ett utseende jag helst inte vill beskriva. Ljus soya och en gasugn som inte ger ordentlig färg fick biffarna att se ut som... Ja, ni kan själva tänka er.

Nästa försök med mörk soya och en elugn resulterade i biffar som var förvillande lika köttvarianten, om än lite smuligare i konsistensen.

Smaken var jättegod. Kryddorna mustar till det hela, konsistensen påminde om fluffig köttfärsbiff. Allt var bra, bara man kan förmå sig själv att inte tänka kött, för i det ögonblicket saknar i alla fall jag en dimension.

Jag vill heller inte servera dessa biffar med traditionella köttfärstillbehör som brunsås och lingon. Nedanstående heta yoghurtsås var däremot perfekt till. Tsatsiki eller en god soyabaserad sås kan jag annars också tänka mig.

Klimatsmarta mungbönsbiffar med ajvar-yoghurtsås, 12 biffar
1/2 l mungbönsgroddar
1 1/2 dl kokt matvete
1 tsk spiskummin
1/2 tsk koriander
1/2 tsk salt
1 tsk soya
2 vitlöksklyftor
rapsolja

matyoghurt
stark ajvar
lite honung
salt och svartpeppar

Mixa matvete, groddar och vitlök. Blanda ner kryddorna i smeten. Smörj en plåt med olja. Klicka ut biffar. Tillaga i 200 graders ugn, ca 15 minuter.

Sås: rör yoghurt med ungefär lika mycket ajvar. Smaka av med lite honung, salt och peppar.

Servera biffarna med sås och sallad.

Inga kommentarer: