torsdag 20 maj 2010

Gräsänka i sköna maj


Helt kort, kort, alldeles nu, blommar våra körsbärsträd som galningar, både det lilla vid grinden och det stora utanför mitt köksfönster. Ljuva tid med 23 grader varmt klockan halv åtta på kvällen!

J har passat på att åka till London med jobbet och lämnat mig som gräsänka. Blixtsnabbt förfaller jag i vanor (ovanor) från singeltiden som 20-åring. Sova länge, ingen frukost och leva på rödvin och gorgonzolamackor. Även om gorgonzolan idag blev utbytt mot några skivor av den goda nötiga alposten Comté. Och jag inser att jag nog ska äta något annat, kanske liiite nyttigare till middag och att ett eller två glas vin är lagom. Men, har jag annars blivit klokare? Nej inte ett dugg! Och vem är ledsen för det i sköna maj?

Undrar fröken Dill

5 kommentarer:

Lilla Pricken sa...

Jag tycker att det låter alldeles alldeles underbart, jag! Min egen gräsänkeperiod har mer av 3-årstrots, ketchup och skrapsår än sovmornar, vin och comté.... Ack, comté! Kanske får det bli en tur till ostbutiken Androuet imorgon i allafall.... Tack för inspirationen!

Lena sa...

Är oxå gräsänka men bara för en natt! Jag passar på att städa (inte klok) och baka sockerkaka med sambons son (klok)! Och så klart att glaset rödvin finns mot kvällningen.

Ha en riktigt härlig helg!

Anna sa...

Helt rätt.

Anna sa...

Inget slår en Comté eller Gryère till ett glas rött! Vad gott det ser ut :-) och ja du har helt rätt!

Fröken Dill sa...

Lilla Pricken; Androuet låter underbart. Jag har aldrig varit där men J kom hem med helt otroliga ostar därifrån för några månader sedan!
Lena; städning,sockekaka och vin låter som ett bra koncept!
Anna; inte helt fel när nu J fick roa sig i London.
Anna; jag har blivit smått beroende av lagrade alpostar. Ostdisken på Ica Liljeholmen är LIVSFARLIG!
Varnar fröken Dill