måndag 7 mars 2011

Tomater 2011


Snart är det dags för den stora sådden av årets tomater. Redan i februari sådde jag den goda busktomaten Vilma och supersnabba Cheerio. Om jag har tur kommer de att ge mogna tomater i slutet av juni, början av juli.

För huvudsådden har jag valt följande sorter:
Black sweet cherry - mörk, god cocktailtomat
Gelbe dattelwein - små, söta gula droppformade tomater
Olivade (premiär), tydligen mångas favorit
San Marzano - pastatomatern framför andra, brukar vara lite svår att få färdig på friland, men skam den som ger sig
Sweet 100 – god, söt cocktailtomat
Dansk export – standardtomaten som alltid blir bra
Gardener´s delight – favoriten bland cocktailtomater
Green grape – nästan självlysande grönt tomatkött
Mei Wei (premiär) – ska vara suverän enligt fröfirman
Ruthje (premiär) – mångas smakfavorit

Årets chilisorter är Serrano och Jalapeno

4 kommentarer:

Lena sa...

Men där var du ju! Var nästan orolig att något hänt! Kul att du är tillbaks :)

Mina tomater är också på G! Vem blir först? ;)

Martina sa...

Jag hoppade över gardeners delight förra året men saknade den verkligen så nu är den tillbaka ;-)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Välkommen tillbaks i bloggosfären. Har saknat din läckra mat och vackra bilder :)

Fröken Dill sa...

Lena; stort tack! Hoppas att jobbet framöver håller sig på en dräglig nivå, så att jag orkar något annat, blogga till exempel.
Martina; Garden Delight är ett måste. Sååå snygga långa klasar.
För att inte tala om smaken.
Birgitta; massa tack!
Hälsningar från fröken Dill