fredag 22 juli 2011

Fröken Dills Gotländska resa






Vilken sommar!

Under några dagar hälsade vi på M i hennes underbara hus på södra Gotland. Om det finns någon plats i Sverige som ligger närmast mitt hjärta så är det Gotland. Jag har varit många, många gånger på ön, men blir alltid överraskad över hur FINT det är.

Denna gång blev det en kort vistelse i Visby. Det råkade vara stockholmsvecka och därmed mindre mysigt. (Tack och lov att man inte är 17 längre och tack och lov att man inte har några tonårsbarn!) I Visby hann vi i alla fall med ett besök i botaniska trädgården och strömmingslunch på Bakfickan. Frasiga strömmingsflundror, kajpsmör och luftigt potatismos. Mums! En kaffe i St Hans-ruinen blev det också.

På Sudret kunde vi inte motstå de goda luncherna i Vamlingbo prästgård, krämig lax- och räkpasta med chili till mig och rökt lax med potatissallad och en väldigt god kall sås till J.

M:s hus är en suverän plats i sig. Vi passade på att ta det lugnt i det luftiga vardagsrummet och på det stora trädäcket. Jag hittade bokfavoriter från barndomen, M hade en nästan full uppsättning av Kulla-Gulla-serien och jag betade mig igenom mer än hälften av böckerna. (Nu önskar jag bara att jag kunde få tag i de sista böckerna. "Kulla-Gulla och Tomas torpare", "Kulla-Gulla finner sin väg" och "Kulla-Gullas myrtenkrona" är tyvärr sommarutlånade på Norrtälje bibliotek.)

Ströva på stranden och cykla längs vackra vägar gjorde vi såklart också på Sudret. På Körsbärsgården avnjöt vi den goda lunchbuffén. Trädgården var lika fin som vanligt, det fanns ett nybyggt konstmuseum och jag kunde inte låta bli att köpa en Valnötsträds-planta. Har ingen aning om var den ska bo när den blir stor, Valnöt behöver zon 1 för att överleva, men något år borde man väl kunna ha den som krukväxt?

På väg hem blev det också några timmar i Visby. Vi avnjöt galetter på den mysiga creperian, Visby creperi och logi. En shoppingvända resulterade i en snygg "dillisk" klänning (linne, enkel modell, blå, blå...), några fina koppar och en stor påse te, guteblandning såklart! I hamnen "avlöstes vi" av J:s bror med fru och dotter som kom till ön med samma båt vi tog tillbaka till Nynäshamn.

Inga kommentarer: