lördag 23 juli 2011

Loppis i byn


Jag bakar sällan söta saker - med ett undantag. På loppisen i byn tar alla med sig bakverk till försäljning.

Om man inte är duktig på att baka och det dessutom är 34 grader i köket gäller det att välja ett bakverk som ger mycket godis för minuterna.

Svaret är muffins! I snygga formar som jag fått i present av en bokklubbstjej.
Vi hade köpt jordgubbar, men igår hittade J en stor buske vildhallon intill hästhagen mitt emot huset, så det fick istället bli hallonmuffins med vit choklad.

Hallonmuffins med vit choklad, 12 st

50 g smör
1,5 dl socker
1 ägg
1 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl hallon
125 g vit choklad

Vispa ihop smöret och sockret i en bunke. (34 grader i köket underlättar för då mjuknar smöret snabbt...)

Rör i ägget och mjölken.

Sikta i vetemjölet blandat med bakpulvret och rör ner i smeten.

Fördela smeten tolv muffinsformar. Varva med hallonen och grovhackad vit choklad. Toppa med lite socker.

Grädda i i 200 grader i ca 12-15 minuter.


Måste berätta lite om loppisfynden. Vad sägs om en ljuvlig klänning, exakt min färg om min modell eftersom grannen K är lika stor. Själv köpte hon i sin tur J:s cowboyboots, lätt antika och väl ingågna av J, då fjorton år. Vad sägs vidare om ett sånt där smyckesskrin/speldosa med en liten dansös som jag tokönskat mig sedan jag var typ tre år gammal? För att inte tala om sommardeckare, Höganäsporslin, mortel i kolmårdsmarmor eller en gräddvisp? Jag hittade även en perfekt present till M på Gotland, men den är hemlig - kommer med posten, M.

Till Vintra köpte vi en kanin-kasperdocka så att hon kan lära sig jaga på hemmaplan.

Jag fick inte köpa en EXTRA fonduegryta för J men det finns en chans att jag istället kan bli ägarinna till ett raclettejärn! (Ett par av grannarna hade ett oanvänt i sina lager...) På de tre sista böckerna i Kulla-Gulla-serien gick jag däremot bet. Någon som har dem till utlåning (jag betalar självklar portot) eller försäljning???

Inga kommentarer: