tisdag 16 augusti 2011

Fritera mera!


På landet är det perfekt att fritera. Jag har en wokbrännare ute i pergolan så man slipper oset inomhus.

Det går att göra egen tempurasmet, men jag brukar köpa färdig mix. En god kryddning med inspiration från Jamie Oliver är mortlade spiskumminfrön, senapsfrön, torkad chilifrukt, svartpeppar, salt och gurkmeja.

Grönsaker som grönkål, broccoli, blomkål och lökringar doppar jag i tempurasmeten. Räkor doppas först i smeten och rullas sedan i pankoströbröd.

Smakneutral rapsolja är bra att fritera i. Hetta upp i en wok eller en vid kastrull. När en brödbit blir ljusbrun är oljan tillräckligt varm, ca 180 grader. Fritera i omgångar. Låt rinna av på hushållspapper och servera genast med färsk citron och kanske sweet chilisås. Njut av det optimala FRASET.

4 kommentarer:

Coquina sa...

Gott =) Kika gärna in min matblogg och tävla i min 1 års tävling =)

Annika sa...

Åh, så gott! Låter som något i min smak!

Fröken Dill sa...

Friterat är toppen. Om min fot fixar det ska jag halta ut i pergolan och fritera lite middag!

Hälsar fröken Dill

myfoodpassion sa...

En riktig god ide med tempura.
Takk for tipset.