onsdag 21 september 2011

Grön närproducerad lunch


Med fina, egna råvaror är det lätt att få ihop ovanstående politiskt korrekta lunch.

Stolt fjällskivling är en av mina favoritsvampar. En titt tillbaka i familjealbumen visar att den plockats så länge jag kan minnas och ofta hamnat på bild. Den stolta fjällskivlingens hatt är köttig och kan stekas som en biff. Krydda med lite salt och vitpeppar och stek i smör! En klick vitlöksyoghurt med salt, peppar och lite honung smakar gott till.

Den gulstjälkade mangolden som premiärodlades i år vitlöksstekte jag i smör. Egna grönsaker till salladen förstås. Tomater av alla de färger och former. Morot som är lila på utsidan och knallorange i mitten. Särskilt nöjd är jag med den ständiga salladsfavoriten: plockisberg, "Frillice". Den är krispig och god och har hållit sig bra hela säsongen.

5 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Vilken galen svamp! Den ser helt enorm ut. Har aldrig provat fjällskivling men ska genast bege mig ut på jakt.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Wow, den svampen har jag aldrig provat tror jag, men jag måste ju göra det nu efter den här beskrivningen ;)

Åsa sa...

hahah, Ann-Louise har redan skrivit exakt vad tänkte! Portabello, släng dig i väggen ;)

Anna sa...

Hej fröken Dill! Så är det klart med schalottenlöken och den kan beställas nu. Kommer in i slutet av nästa vecka. :-)

Fröken Dill sa...

Ann-Louise, Alexandra och Åsa; den är mycket god och dessutom lätt att känna igen.
Anna; HURRA, nu har jag beställt! Hittade lite bra fröer som jag behöver senast till våren också!
Hälsningar från fröken Dill