fredag 16 september 2011

Helginspiration - Stek med tillbehör


Förra söndagen drabbades J och jag av längtan efter en härlig stek med klassiska tillbehör.

Vi gjorde några försök att få tag i en viltstek, men hittade ingen sådan. Kanske har jaktsäsongen inte börjat ännu? Jag köpte istället en rejäl bit kravmärkt rostas.

Köttet saltades, pepprades och bryntes på ytan i smör i en järnstekpanna. Därefter fick det gå färdigt i 110 graders ugn till en innertemperatur på 60 grader. Köttbiten fick vila 10 minuter insvept i aluminiumfolie.

Vi åt steken med ungsrostade rotsaker, gräddsås, heminlagd gurka och syltade kantareller.

Gräddsås är verkligen superenkelt att göra, om man tar genvägen med färdig kalvfond. Bara att blanda kalvfond, ev köttsaft från steken och grädde. Koka upp och red med lite idealmjöl utrört i vatten.

Syltade kantareller

1 l kantareller
1,5 dl ättiksprit (12 %)
2,5 dl strösocker
3 dl vatten.
Något till några lagerblad
Någon tsk senapskorn
Några vitpepparkorn


Koka upp lagen. Lägg i lagerblad, kryddpeppar, senapskorn, nejlikor och vitpepparkorn.

Låt lagen koka tills den blir simmig. Slå den sedan het över färska och väl rensade kantareller och se till att det täcker. Låt svalna av.

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Alltså, Fröken Dill, jag måste säga att de där baconlindade bananerna du skrev om kan vara det vidrigaste jag har hört talas om i hela mitt liv! Alla kategorier. Hu! Tvingades ni att äta upp dem också?!

Fröken Dill sa...

Det var en rätt som vi lärde oss i hemkunskapen, men det allra värsta var att jag tyckte den var så god så jag lagade den hemma också när det var min tur att laga mat. Stackars mina föräldrar och syster!

Man kan väl säga att smaklökarna har utvecklats lite sedan jag var 14/15...

Bananer är gott, men inte i mat. Med undantag för stekta bananer till Nasi Goreng.

Hälsar fröken Dill