måndag 3 oktober 2011

Mat som när jag var liten


Nu när skogarna dignar av svamp passar jag på att laga en lunchrätt från barndomen - fransk omelett med svampstuvning. Krämigt, lättlagat, billigt, mustigt och gott! Mina omeletter blir sällan perfekta till utseendet, men smaken brukar det inte vara något fel på.

Fransk omelett med svampstuvning 1 pers

3 ägg
3 msk vatten
salt och vitpeppar
3 dl rensad och grovkuren svamp, helst kantareller eller trattkantareller
1 shalottenlök
2 msk smör
1-2 msk idealmjöl
2,5 dl mjölk eller grädde
2 msk sherry eller madeira
1 tsk kinseisk soya
Salt och svartpeppar
Några droppar tryffelolja

Lägg svampen i varm stekpanna och låt den svettas tills vätskan kokat in. Tillsätt smör, hackad shalottenlök och stek en stund. Pudra över mjölet. Vispa in mjölken. Låt koka till lagom krämighet. Smaksätt med sherry/madeira, soya, salt, peppar och tryffelolja.

Vispa ägg och vatten med en gaffel till omelettsmet. Krydda med salt och peppar. Laga på låg värme i en teflonstekpanna. Låt omeletten glida av på tallriken och servera med mustig svampstuvning.

2 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, det här brukar min mormor laga till mig, nu blev jag också helt nostalgisk! Helt klart en rätt från barndomen <3

Fröken Dill sa...

Vissa dagar vill man bara äta nostalgi-mat!