söndag 27 november 2011

Snittar från studietiden


I fredags kom min kompis E och hennes JF på besök från Holland - KUL!

Jag hade planerat en hel del mat, av vilka vissa rätter åts, någon glömdes bort och någon blev misslyckad och fick bytas ut. Vi pratade minnen från studietiden, gamla kompisar, skillnader mellan Sverige, Holland och Frankrike och hade jättemysigt medan vi avnjöt glögg, lite bubbel och några fina rödviner (jättestort tack för tipsen, Ulf!!!)

Tanken var att vi skulle äta "gamla minnen", men vi började att värma upp oss med varsin kopp glögg (min favorit som är spetsad med rom) och pepparkaka.

Tre sorters snittar till bubblet var det tänkt. En blev bortglömd, men vad gjorde det?

När E och jag delade lägenhet åt vi ofta köttfärssås, en perfekt studenträtt. Vi gjorde stora satser och inte sällan fanns en gryta med sås i kylen. Vi brukade göra en resträtt genom att ostgratinera köttfärssås på en brödskiva. Detta fungerar ju finfint till snittar också!

Redan när vi pluggade brukade jag grava egen lax. Ett billigt sätt att få äta lite lyx! Laxen denna gång var gravad av J och den var verkligen perfekt i smak och härligt smörig i konsistensen. Hemlagad, dillstinn gravlaxsås till förstås. Bäst att röra såsen direkt, min första sats som fått stå en natt i kylskåp hade blivit hopplöst skuren.

Bortglömd blev carpacchion, E:s favoriträtt. Nåväl, det blir fler gånger? Superlätt att göra. Köp fin oxfilé. Frys två dygn. Halvtina och skär lövtunna skivor. Servera platt upplagt på ett fat med ruccola eller basilikablad, grovriven parmesan, flingsalt, grovmalen svartpeppar, fin olivolja och citron.

6 kommentarer:

Boäng sa...

Och nu blev man hungrig ;) Inte blir det vare sig lax eller carpaccio här idag. Ungarna ville ha Taco ;)

Red Scream sa...

Kul att ni gillade dem! :-) /Ulf

Anna sa...

Jag älskar snittar! :-)

Elina sa...

Det är härligt med matminnen :) grava lax måste jag också pröva någon gång.

Fröken Dill sa...

Anna; jag är också SVÅR på snittar, vi äter det jätteofta, många fler gånger än de som hamnar på bloggen!
Elina; det är verkligen lätt att grava egen lax och den blir mycket godare än den köpta!

E sa...

Visserligen ar carpaccio en favorit, men det gjorde inget att den blev bortglomd (nåja, det gjorde inte så mycket i alla fall...) nár de andra snittarna var helt fantastiska!!
Fler gånger lár det bli!