tisdag 28 februari 2012

Öppen lasagne - bästa sportlovslunchen?


En riktigt god lasagne som dessutom är vegetarisk och går snabbt att göra, är inte det ett bra lunchtips för sportlovslediga och alla andra också förresten?

Inspirationen kommer från Lotta Lundgren, men jag lagade min öppna lasagne på fri hand.


Öppen lasagne med spenat, svamp och getost, 2 port

1 stora ark färska lasagneplattor (eller 4 torkade)
400 g krossade tomater
1 msk tomatpuré
2 shalottenlökar
1 msk röd balsamvinäger
1/2 tsk muskavadosocker
lite koncentrerad kycklingfond
salt och svartpeppar
1 påse spenat
smör
salt, vitpeppar, muskotnöt
100 g chèvre
2 portabellasvampar och 4 champinjoner eller annan svampblandning
forrest blend krydda
1/2 dl riven parmesanost
2 msk olivolja

Koka upp krosstomat och tomatpuré med balsamvinäger och muskavadosocker. Skaka och hacka löken mycket fint. Tillsätt i såsen. Låt koka 20 minuter och smaka sedan av med salt, peppar och fondkoncentrat.

Koka lasagneplattorna tills de blir mjuka.

Skär bort kanterna på och skiva getosten.

Skiva svampen. Stek först i torr panna och sedan med smör. Krydda med forrest blend krydda.

Stek spenaten i smör helt kort. Den ska bli varm men behålla spänsten. Krydda med riven muskot, salt och peppar.

Häll tomatsåsen i en ugnsfast form. Fyll lasagneplattorna med svamp, spenat och getost. Vik dubbla. Sprinkla över lite olivolja, strö på nyriven parmesanost och ställ genast in under ugnens grillelement ca 10 minuter eller tills osten får fin färg. Servera genast.

10 kommentarer:

Frostrosor sa...

Detta var ett jättebra tips! Tack!

Postgårdsromantik sa...

Lasagne är alltid gott! Med favoriten getost låter det än mer delikat. Just lasagne har blivit Lenas område. Kanske dags för mig att testa - och varför inte denna variant?

Hälsningar
Anders

Ann-Sofie sa...

Det var ett roligt sätt att göra lasagne. Skall testas till helgen. Tack!

Jimmie sa...

Ser otroligt gott ut, ska testa med LCHF lasagneplattor

Ha en underbar dag/ Jimmie

Lottzys matblogg sa...

Den här ska jag som är på jakt efter goda vegrecept absolut testa. Verkar hur bra som helst!

kram Lottzy

Lottzys matblogg sa...

Den här ska jag som är på jakt efter goda vegrecept absolut testa. Verkar hur bra som helst!

kram Lottzy

Lotta i Två små kök sa...

Jättegott! Förutom getost som jag har lite svårt för. Kanske skulle det funka med mozzarella istället?

Fröken Dill sa...

Frostrosor; KUL att du gillade det!
Anders; testa, lättlagat är det dessutom!
Ann-Sofie; snabbt och enkelt!
Jimmie; aha, det finns till och med lasagenplattor för LCHF:are, vad smart!
Lottzy; med de "köttiga" svamparna saknar man inte kött.
Lotta; mozzarella fungerar säkert... eller fetaost om du gillar det!

Katinkas Kitchen sa...

Ahh jag älskar tomater! När jag var barn var jag allergisk i några år, därför smakar de än ljuvligare nu! Har du varit på Vikentomater i Skåne? Du kan läsa om det under tomater på Katinkas Kitchen! FAntastiskt ställe! över 80 tomatsorter - underbart!

Fröken Dill sa...

Katinka; aha, allergi, det stärker min egen teori om att jag blivit helt galen i citrusfrukter efter att inte kunnat äta dem p g a allergi några år när jag var barn. Minns fortfarande hur otroligt frestande det var när någon skalade en apelsin...
Vikentomater har jag bara stött på på mässor, hittills. Av någon anledning är vi sällan i Skåne på somrarna.