onsdag 27 mars 2013

Ett grönt påsktips




"Julen varar väl till påska..."brukar man sjunga och jag är helt säker på att min svägerskas sallad, julbordets goda nykomling, fungerar minst lika bra nu till helgen. Säsongen för europeiska granatäpplen börjar lida mot sitt slut, men ännu kan man få tag på de vackra, goda och nyttiga frukterna.


Salladen låter enkel, men smakar mycket mer intressant än man kan tro. Det är något visst med kombinationen rotfrukter, fänkål med sin lätta lakritston, olivolja och citron, för att inte tala om den krispiga konsistensen. Jag åt upp en hel skål av den här salladen själv och var tvungen att blanda en omgång till för att någon annan skulle få smaka.

Säkert kan man även riva i annat som t ex butternutpumpa, palsternacka och rödbeta. Några rostade frön kan jag också tänka mig att strö över, men så här är originalet:


Rotfruktsallad med granatäpple

2 morötter
2 polkabetor
2 gulbetor
1 fänkål
1 granatäpple
pressad juice av 1 citron
1/2 dl olivolja
salt och svartpeppar

Skala och riv morötter och betor grovt. Hyvla fänkålen tunt, helst med mandolin. Blanda. Vispa samman citron, och olivolja, smaka av med salt och svartpeppar. Slå på dressingen och strössla över kärnorna från granatäpplet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den här salladen var jättegod! Tyvärr vågade resten av familjen knappt ens smaka, så jag får väl hålla den för mig själv... Kan tänka mig lite fetaost skulle passa bra också.

Fröken Dill sa...

Å, vad kul! Jag blev också förvånad över hur något så enkelt kunde vara så gott, när jag smakade den första gången.
Hälsar fröken Dill