fredag 29 mars 2013

Lyxig inledning på påsken!



Jag älskar skärtorsdagen! Kontoret töms successivt på glada kollegor som beger sig på påskledighet. Man gör färdigt det sista som ska levereras innan helgen och fram emot eftermiddagen beger man sig hemåt. Vi brukar ofta lyxa till det på skärtorsdagen för att fira att långhelgen äntligen kommit. Igår hade jag köpt en flaska bubbel och J besökt Hötorgshallen och inhandlat diverse delikatesser. Sillar till påskbordet förstås men också ben av kungskrabba. Ett skaldjur som jag faktiskt aldrig tidigare har testat!

Vi inledde kvällen i soffan med varsin liten lyxbricka med småplock i skålar. Det var marinerade bläckfiskbitar, underbar illgrön algsallad, murkelpaté med cumberlandsås och cornichoner och grillad getost med honung,olivolja och rosmarin. Allt smakade otroligt gott. Jag önskar bara att illertjejen Vintra låtit bli att nafsa mig i foten där jag satt i godan ro. Delikatesserna var turligt nog ganska uppätna, men de sista resterna for upp i luften och ner i mattan. Vintra blev utskälld och jagad ut i köket där hon satt och surade resten av kvällen.

Kungskrabban ville vi laga på samma lyxigt asiatiska sätt som vi sett på Mästerkocken för ett tag sedan. Tyvärr hittade vi inget recept, men vår egen improvisation blev lyckad. 


Asiatisk kungskrabba för två

1-2 ben av kungskrabba
1 liten bit gurka
1 liten bit morot
1 liten bit rättika
1 vårlök
1/4 kruka färsk koriander

Sås:
1 tsk ostronsås
3 tsk ljus soja
2 tsk mirinvin
1 tsk sweet chilisås
lite riven ingefära

Rör ihop ingredienserna till såsen och smaka av. Ta bort kärnhuset på gurkan. Skär gurka, morot, rättika och vårlök till supertunna julienner och blanda ihop till en sallad.

Dela krabbenen till  stubbar och sota ändarna i tokhet panna eller med en brullébrännare. 

Ställ krabben på en fin tallrik, lägg upp salladen, skeda över sås och dekorera med korianderblad.



Själva krabbenen var såklart goda, men kokta krabben, den enda variant som finns i Stockholm, ÄR inte samma sak som färska. Vi tyckte nog dessutom att de var rätt överkokta i en lag med väl salt. Lite mer hade vi nog väntat oss av en sådan lyxig råvara inhandlad på HAV som brukar hålla hög kvalitet på fisk och skaldjur.

3 kommentarer:

Kim sa...

En sådan lyxig småplockstallrik låter som rena drömmen.
Kungskrabba har jag aldrig testat att laga, men tror jag ätit det på restaurang någon gång. Gott är det iallafall! Får hålla utkik i min fiskdisk framöver. Glad påsk!

Lena sa...

Låter så där lyxigt som man bara behöver inför en lång skön ledig helg.
/ Lena från make a head food

Fröken Dill sa...

Kim; jag tror det finns chans att köpa kungskrabba färsk hos er på västkusten?
Lena; jag är svår på plock och det är ju heller ingen katastrof om de olika smakerna spretar, man kan ju äta en godsak i taget! J har däremot börjat förse oss med separata tallrikar. Tidigare hävdade han alltid att jag la beslag på mer än min andel av godsakerna. Han hade fel såklart... Tror jag...
Hälsar fröken Dill