fredag 24 maj 2013

Fredagsgott med lyxig lax


Ofta är verkligen det enklaste det godaste. Salmalax är inte billigt, men hjälp, vad gott! Japansk soja, wasabi och eventuellt lite gari, inlagd ingefära, är allt som behövs,

Om man vill göra en mer arbetad rätt kan laxen fungera som bas till en sallad. J:s kompis D brukar blanda sådan med krispiga salladsblad, gurka, rättika, avokado och snygga sesamfrön. Wasabin serverar han som wasabiemulsion, blandad med hemrörd majonäs.

Ett annat tillbehör som är väldigt gott till salmalax är den smått beroendeframkallande knallgröna japanska sjögrässalladen som man kan köpa i välsorterade delidiskar.

Glad fredag önskar fröken Dill

6 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Salmalax verkar inte gå att få tag på här upp i Skellefteå. Det låter och ser gott ut. Ha en fin dag!

Fröken Dill sa...

Fräsch lax som man fryser i två dygn går också bra!

Charlotta Ljungblad sa...

Jag äter inte fisk, men det här - det är det bästa min man vet. Det kan han sätta i sig ungefär närsomhelst, och varje gång säger han att det liksom inte blir godare än såhär!

Anonym sa...

Lax funkar så himla bra med asiatiska smaker tycker jag, och det här låter super!

Malin sa...

Vattenkrasse till och en mousse på avocado... till sashimin på salmalaxen och du är nära fullkomligheten,
Grymt gott!

Fröken Dill sa...

Charlotta; jag håller med din man, mitt i natten går bra och antagligen fem på morgonen också, bara laxen är tillräckligt fin...
Momaskitchen; vad gjorde vi innan det asiatiska köket kom till Sverige?
Malin; aha, avokadomousse brukar jag göra och är dessutom just i startgroparna att börja odla vattenkrasse (tänkte ta ett skott någonstans ifrån för det brukar ta sig supersnabbt). Massa tack för tips!