söndag 19 maj 2013

Kungen av trädgården?


Den ser ännu inte mycket ut för världen, men om allt går som det ska kommer den att utvecklas till kung i min köksträdgård. Äntligen, efter år av letande, har jag fått tag på kronärtskockan "Herrgårds". Det är en sort som ska vara härdig i södra Sverige och därför kan odlas som perenn.

Köksträdgårdsnätverk på internet är fantastiskt! Anette i Skåne hade fått tag på ovanliga "Herrgårds" och skickade plantan till mig. Massor med tack, det var bättre än på julafton när jag packade upp min planta.

Kronärtskockor är inte bara goda. Växterna är dessutom otroligt vackra. Men de kräver mycket plats, minst en kvadratmeter per planta. Tidigare, när jag bodde i hus, odlade jag ettåriga sorter. Då måste man så redan i januari/februari och plantorna tar stor plats när de förodlas. Mer plats än vad jag har hemma i min lilla lägenhet... "Herrgårds" härdighet gäller, om man ska vara kinkig i odlingszon 1-2, inte 4 som jag har på landet, men jag hoppas kunna lyckas ändå med ordentlig täckning till vintern. Den stora planteringsgropen bottnade jag också med ett lager lecakulor för dräneringens skull.

Inga kommentarer: