måndag 17 juni 2013

Högt och lågt - mat i försommartid

Så här ser den ut i verkligheten..

och i reklamen...

Jag har inte glömt bort att blogga, men det har varit glest med matlagning på sista tiden. Jag har mest livnärt mig på snabba hamburgare och varmkorvar i flygande fläng. J har varit på Sardinien och själv har jag SL-pendlat mellan jobbet och landet. Dessutom har kylskåpet i stugan lagt av vilket begränsar möjligheterna till kulinarisk matlagning svårartat. Innan midsommar och innan jag blir stamkund på grillen vid Östra station bara MÅSTE vi försöka fixa ett nytt kylskåp...

Däremot har senaste tiden inneburit en hel del väldigt god bjudmat. Igår fixade J:s föräldrar en gemensam födelsedagsfest för svärmor och två junifödda söner. Till förrätt fick vi de allra läckraste snittar. Vad sägs om räkor med ingefära/chilikräm och rivet limeskal, gorgonzola med valnöt och torkad aprikos, gurkbåtar med getostkräm eller små bollar av ostkräm inrullade i rostade mandelspån på päronskivor? Hur lyxigt som helst och sedan blev det en enkel men verkligt god stekt lax med limeklyftor, salsa rossa och färskpotatis. Till dessert bjöds det både tårta, jordgubbar, grädde och glass. J:s föräldrar är helt fantastiska som lagar en sådan middag till alla 12 personer!

Jobbets sommarfest har också gått av stapeln. Efter båttur och studiebesök med stadsvandring i hällande ösregn fick vi komma in och torka upp. Vi bjöds på bubbel och en helt fantastisk buffet på Carotte, restaurangen i Kungliga tennishallen. Bra idéer är till för att stjälas och menyn var så suverän att jag tänker använda delar av den till midsommar eller möjligen något annat försommartillfälle. Om vi får ordning på kylskåpssituationen på landet är detta min idé om junibuffet:


  • Kallrökt skinka (av någon lyxig typ) med krasse och nektarinvinaigrette
  • Varmrökt fisk (gärna gös) med nässelkräm (eller är säsongen över?) och rödbetsskott
  • Rosmaringrillat lamm eller oxkött med sellerikräm och grön sparris
  • Rostad färskpotatissallad med primörer
  • Grönsallad med fänkål, gula tomater och sparrisdressing
  • Vit getost med rabarbermarmelad
  • Citronfromage med jordgubbar

Inga kommentarer: