fredag 23 augusti 2013

R. I. P.



Rest in peace, lilla kräfta och minst 20 av dina kompisar!

Vi fick leverans av levande flodkräftor från Öland och nu är de kokta för kvällens kräftskiva. Det var jag som fick fixa kokningen när J gått till jobbet. Han är lite för blödig och tycker synd om kräftorna. Jag har nu tjuvsmakat och den här gången tror jag att lagen blev i det närmaste perfekt.


Koka kräftor

1 kg levande kräftor
2 1/2 l vatten
1 dl grovt salt
6 tsk råsocker
50 cl porter
2 rejäla knippen dillkronor

Koka upp vatten, salt, socker och porter. Lägg i hälften av dillkronorna och låt koka 5 minuter.

Skölj kräftorna. 1 kg kokar jag i tre omgångar för att vara säker på att kräftorna snabbt avlivas.

Se till att lagen stormkokar. Häll i en omgång kräftor. På med locket. Sänk värmen och koka långsamt i 5 minuter (absolut lagom om kräftorna inte är alltför stora). Lyft upp kräftorna med hålslev och koka resten på samma sätt.

Sila lagen. Tillsätt nya dillkronor. Häll lagen på kräftorna så att det täcker. Låt svalna och ställ sedan i kylskåp minst ett dygn.

Om man får tro min mormors råd ska man, när det börjar dra ihop sig, provsmaka kräftorna minst varje kvart för att de ska ligga kvar i lagen exakt så länge att de blir lagom salta...

4 kommentarer:

Alexandra sa...

Skulle lagen kunna fungera bra för havskräftor också? //Kramar

Fröken Dill sa...

Det tror jag säkert även om jag aldrig provat. Här på östkusten äter vi ju sällan havskräftor just på kräftskiva med dillsmakande lag. Den är liksom lite mer exklusiv och äts kall med majonäs, grillad eller gratinerad, men jag har förstått att alla väskustbor anser att havskräftor är de enda rätta kräftorna på kräftskivan. Intressant!

Alexandra sa...

Haha, ja här är det havskräftor som gäller :D Men jag måste ta och smaka flodkräftor någon gång innan det kanske är för sent. Ha en trevlig kräftskiva!

Fröken Dill sa...

Härligt att bo på västkusten och ha tillgång till så många fina skaldjur!