torsdag 15 augusti 2013

Skörd av lök

För några veckor sedan var det äntligen dags att skörda potatislök.


Minns ni mina sättlökar som jag fick i våras av snälla Lena H? Jag planterade ut dem i landet i början av maj. De växte finfint, verkade trivas i min rätt styva jord, där lök tidigare mest blivit sorglig. Varje sättlök av potatislöken blev till tre eller fyra lökar. Efter att de tagits upp fick de torka i soliga pergolan några dagar och när vädret blev fuktigare tog jag in dem till en solig fönsterkarm.

Nu gäller det bara att inte äta upp alla de små godingarna. De är t ex helt underbara finhackade i sallad. De minsta ska sparas till utsätt för nästa år. Och nu kommer det fina i kråksången. Potatislök klarar lagring extremt bra. Man ska kunna spara de små gynnarna i vanlig rumstemperatur i flera år!

En annan tuffing är den smala löken som ligger i mitten av högen. Det är en avlång schalottenlök som jag köpte för flera år sedan från Gourmetgarage. Sorten har inte riktigt trivts i min jord, lökarna har blivit eländigt små, men i våras hittade jag några bortglömda smålökar som stått ute i en korg i pergolan hela den smällkalla vintern. På vinst och förlust planterade jag ner några och se de kom fint. DET kallar jag tålig.

Efter en massa misslyckanden har jag fått tillbaka mitt "lökodlarsjälvförtroende". Ytterligare en sort är på gång och borde mogna nu under augusti. Och nästa år ska jag återigen ge mig på att fröodla lök. Jag har nämligen nosat upp sorten "Ambition F1" igen. En knubbig shalottenlök av "fransk" typ som för ovanlighetens skull kan odlas från frö. Sedan tidigare vet jag att den blir extremt god och dessutom går att lagra länge.

Inga kommentarer: