söndag 1 september 2013

Mera skörd - havtorn


Skördekorgarna som följer med hem från landet är verkligen imponerande så här års. Det enda jag saknar är svampen. Skulle inte vara så dumt med lite regn i Roslagen...

Något som däremot verkligen imponerar är havtornen. Jag satte havtornsbuskarna Romeo och Julia för några år sedan. Havtorn är skildkönad, så man behöver en han- och en honplanta för att det ska bli frukt. De första åren bjöd bara på enstaka bär och jag började nästan undra om något var fel. Plantorna fick ändå vara kvar, för de är verkligen vackra - "nordens oliv". I år slog det däremot till och Julia dignar av bär.

Jag plockar bären vartefter och lägger in dem i frysen för c-vitaminrika desserter till den mörka säsongen. De är sura i sig, men uppsötade smakar de exotiskt, lite som passionsfrukt, fast med en liten unkig ton som gör smaken intressant.

Jag har en del idéer vad jag vill göra med mina havtornsbär, men är tacksam för fler tips.

Inga kommentarer: