onsdag 2 oktober 2013

Lyxigt och spännande vegetariskt, eller veganskt om du vill


Jag missade avsnittet av "Halv åtta hos mig" då musikern Tina Ahlin lagade en middag som var vegansk och glutenfri, men när jag hörde talas om vad hon lagat blev jag eld och lågor och surfade genast upp recepten.

Att laga vegetariskt med det där lilla extra är inte lätt, att laga veganskt är ännu svårare och får man dessutom inte använda gluten då borde det vara snudd på omöjligt att få till någonting gott och spännande.

Jag är superimponerad av Tinas "Cashewnötfyllda spenatsticks och auberginevirvel med mandelcrasch". Kreativt, nytänkande och väldigt gott! I receptet ingår många ingredienser och ska jag vara helt ärlig har vi nog hoppat över en hel del, som vi inte haft hemma och bytt ut andra, men alla tre gånger som vi lagat Tinas rätter har det blivit otroligt gott. Det är en del pyssel att laga till sticksen, rullarna och de två såserna. Antingen bör man ha god tid på sig eller, som vi, vara två personer som är vana vid att laga mat tillsammans. Eftersom vi tål gluten använder vi frasigt pankoströbröd, istället för Tinas förslag, majsströbröd.

Jag kommer sannolikt aldrig att bli vegetarian och absolut inte vegan, men jag tycker ända att det är någonting väldigt sympatiskt med helt vegansk mat som dessutom är lyxig och som man verkligen lagt ner tid och omsorg på!

Det mesta av rätterna kan lagas i god tid, t ex dagen innan. Tomatröran blir bara godare om den får stå och även auberginerullarna tyckte jag nästan vann på att få lite tid. Det enda som bör göras just innan servering är avokadodippen och att steka spenatsticksen gyllenbruna och frasiga.


Cashewnötfyllda spenatsticks med auberginerullar och två dipper, 4 port

Spenatsticks:
400 g fryst bladspenat
8-10 rispapper
1 späd purjolök alt 3 vårlökar
2 dl cashewnötter
3 vitlöksklyftor
1-2 tsk thailändsk grön currypasta
1/2 röd chili, finhackad
4 cm ingefära
2 msk sweet chilisås
1-2 msk japansk soja
1 lime, pressad saft
2 dl pankoströbröd
3 msk smakneutral rapsolja

Aubergine-rullar:
3 auberginer
3 msk smakneutral rapsolja
3 dl mandel
1 purjolök
3-5 msk sweet chilisås
3 vitlöksklyftor
1-2 msk japansk soja
1/2 tsk sesamolja

Tomatröra:
20 körsbärstomater
10 soltorkade tomater
1 rödlök
3 cm ingefära
sambal oelek, mängd efter önskad styrka
salt och peppar
råsocker efter smak


Avokadodipp:
3 stora avokados
1/2 dl olivolja
1/2 citron
1/2 lime
salt och peppar

Spenatsticks:
Hacka löken, vitlöken och nötterna och låt fräsa i panna. Tillsätt spenat och värm tills den tinar. Blanda i alla kryddor, låt fräsa samman. Låt sedan svalna. Blötlägg rispapper i hett vatten, lägg på spenatröran och rulla ihop. Rulla dem sedan ett varv i ströbrödet och stek tills de får en vacker gyllenbrun färg.

Auberginerullar:
Skär auberginerna i tunna skivor, helst med mandolin inställd på ca 3 mm. Stek skivorna så de får fin yta. Hacka mandel, lök och vitlök och fräs i panna. Blanda i alla kryddor, låt fräsa samman och smaka av.
                   
Bred ut aubergineskivorna och lägg försiktigt ut lök/nöt-hacket. Rulla ihop skivorna och fäst med en tandpetare.
 
Lägg rullarna i en ugnsform och värm 10-15 minuter i ugn på 225 grader, tills de fått fin färg.
 
Tomatröra:
Mixa tomaterna i en mixer. Hacka lök och ingefära och låt mixa med. Blanda och mixa samtliga ingredienser 1- 2 min.
 
Avokadodipp:
Mixa alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar.

6 kommentarer:

Anna/gourmetgarage.dk sa...

Så gott! Det måste jag testa. Detta avsnitt missade jag helt.

lisa sa...

Mmm, ser supergott ut, sparat i receptbanken, tack :-) Förra receptet med stroganoffen fick oxå gå dit. Och så blev jag hungrig igen...;-) Ha en fin vecka !
Lisa/Lisas trädgård

Fröken Dill sa...

Anna; vet inte när det sändes, hörde om det när Tina ahlin var med i meny på radio för några veckor sedan.
Lisa ; detsamma!!!

Åsa sa...

Insåg just att jag inte kommenterat alla inlägg jag läste i somras :( om dina matäventyr på resande fot i Sverige, om Gotland osv. Verkar som du haft en riktigt solig och smakfull semester i år. Hoppas alla upplevelser lagrat sig ordentligt och du är preppad för vinterns jobb och andra bravader. Snart är det vår igen ;-)

Unknown sa...

Så underbart gott det låter. Verkligen något för en helvegan som mig:)
Tack och bloggkram,
Charlotta

Fröken Dill sa...

Åsa; vissa somrar blir så lyckade, detta var verkligen en sådan och VILKEN ODLINGSSÄSONG, vi skördar fortfarande!
Charlotta; kul att du gillade tipset, om man får riktigt god vegansk mat sakanr man ju inget!