måndag 27 januari 2014

Test av hälsokur


Jag har lite svårt med alla miljoner olika dieter, bantningsmetoder och andra "äta-nyttigt-idéer". De finns för många, de motsäger varandra och i stort sett alla bygger på att man ska späka sig och INTE får äta eller dricka något som man gillar! Dessutom finns en lite obehaglig underton av att se ner på dem som inte följer samma diet-skola som man själv.

Själv äter jag normalt ganska nyttigt eftersom jag gillar att laga mat från grunden, älskar grönsaker och frukt och inte är mycket för söta saker. Jag är heller inte vare sig särskilt tjock eller särskilt sjuk. Faktum är att jag i stort sett aldrig är sjuk, peppar, peppar.

Men, trots allt ovanstående blev jag ändå lite sugen på att testa en liten "nyttig-kur", utan att för den skull göra avkall på de gastronomiska kvaliteterna. Jag har ingen aning om hur länge. En vecka, två om det känns bra? Kanske kan jag bli piggare och det kan ju behövas i mörka januari. Kanske upptäcker jag några nya favoriträtter?

Så helt utan dogmer blir det inget/inga (eller i alla fall väldigt lite) kaffe, svart te, vin eller annan alkohol, rött kött, socker, mjölkprodukter från ko, potatis, saker med vitt mjöl typ bröd och pasta och inga industriellt tillverkade produkter (med undantag för lite eventuella smaksättningssåser/pastor) under ett obestämt tag framöver.

Frukosten är en svår nöt att knäcka. Frukost för mig ÄR macka, gärna knäckebröd med smör och ost eller möjligen skinka/salami eller kaviar + svart te! Här är jag egentligen extremt kompromisslös. Den nya frukosten; grönt te, fruktsallad och liten omelett smakade gott men trots det har jag svårt att övertyga kroppen om att morgonmålet faktiskt är avklarat...

6 kommentarer:

Fjällträdgården sa...

Hej Fröken Dill!

Jag äter inte heller mjöl och saknar ofta knäcks till morgonkaffet. Kanske fröknäcke kan avhjälpa även din kropps saknade frukostkänsla?

http://fjalltradgarden.se/froknacke/

Fröken Dill sa...

Vilken bra idé! Måste testas. Önskar att jag hade någon bra ersättning för kaffe eller svart te också. Trodde att det skulle gå smärtfritt men har fått en hiskelig huvudvärk...

Fröpåsen sa...

Hej, vad spännande. Jag har provat en liknande diet i samband med en antibiotikakur. Jag läste mycket om svamp ett tag och ville inte råka på något under en den långa kuren som det var, så jag valde att prova en diet. Min frukost blev bovetegröt och så blandade jag i olika frukt, ingefära och kanel.
Kaffe och svart te, abstinensen går över på två dagar för mig, sen blir man naturligt pigg och uppskattar grönt te som ju ger en basisk reaktion i kroppen. STORT lycka till!! Kram Maria

Lisa sa...

Håller med dig om frukosten...svårt utan mackan !
Hjälp gärna till att sprida detta: https://secure.avaaz.org/en/petition/For_ett_GMOfritt_Sverige_Stoppa_GMO_i_jordbruket_och_i_livsmedel/?tEIabbb
Kolla gärna mer på min blogg om du vill veta mer.
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Tänk, den 8 januari startade jag exakt samma resa..
Alkohol slutade jag dricka redan i november. Men kaffet och teet var tufft. Jag hade så ont i huvudet utan kaffe. Men jag måste tipsa om Yogi tea. Finns i välsorterade stormarknader och de flesta är helt utan tein. Alltså istället gjora på olika kryddor.
Otroligt gott och stärkande och tll slut förvinner huvudvärken faktiskt !
Nästa heta tips är att göra egna grönsaks/fruktsmoothies.
Tex blanda 1 banan, 1 avocado, en näve babyspenat väl skjöljd, apelsinklyftor eller pressad apelsin och kanske lite vatten för att späda med om den blir för tjock. Jag tar en tesked spirulinapulver också och sen kör i mixer så att allt blir riktigt bra blandat.
RIKTIGT GOTT O NYTTIGT !
Lycka till, det blir bättre som sagt, och det vita mjölet blir kroppen bara glad av att få slippa !
Stor kram från Petra i Kalmar

Fröken Dill sa...

Fröpåsen; ja det tog ett par dagar, sedan gick huvudvärken över.
Lisa; efter ett tag upptäckte jag fröknäcke och riskakor - inte så dumt faktiskt, med avokado!
Petra; tack för tetips, alltid välkommet och smoothies är ju alltid jättegott.
Hälsar fröken Dill